KUALA LUMPUR: Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) komited untuk membudayakan Sains, Teknologi dan Inovasi (STI) melalui pelbagai inisiatif termasuk menerusi program Minggu Sains Negara dan Malaysia Techlympics dalam usaha memupuk minat para pelajar.

Menurut Menterinya, Chang Lih Kang, data dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan (KPM) pada 2022 menunjukkan peratusan murid menengah atas yang menyertai aliran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM)  mencatatkan penurunan daripada 45.20 peratus kepada 40.94 peratus dari 2017 hingga 2022.

Jelas beliau, Kajian Kesedaran Awam Mengenai STI Malaysia 2022 yang dilakukan oleh Pusat Maklumat Sains dan Teknologi Malaysia (MASTIC) MOSTI juga mendapati, antara sebab utama enrolmen rendah dalam aliran sains termasuk kerana sains disifatkan sebagai mata pelajaran sukar untuk difahami, selain tidak berminat dengan subjek berkenaan.

"Mengambil kira dapatan-dapatan berkaitan tahap kesedaran STI dan penurunan enrolmen dalam STEM ini, MOSTI komited menyusun dan menyelaras pelaksanaan Program Perdana Pembudayaan STI iaitu MSN dan Malaysia Techlympics. 

"Satu Jawatankuasa Khas STEM bersama KPM dan pihak-pihak yang berkepentingan seperti Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT), Kementerian Kewangan (MoF) dan Kementerian Ekonomi juga akan ditubuhkan bagi menilai semula inisiatif dan dasar sedia ada berkaitan pembelajaran STEM di Malaysia.

"Ia seterusnya merangka agenda bagi memperkasa bidang STEM Negara untuk tempoh jangka masa pendek, sederhana dan panjang," katanya ketika berucap merasmikan Karnival Minggu Sains Negara di Selangor dan Malaysia Techlympics 2023 peringkat zon tengah, hari ini.

Mengulas lanjut, Lih Kang berkata ketika ini pelaksanaan aktiviti-aktiviti STI yang diperkenalkan lebih berfokus untuk memupuk dan meningkatkan minat terhadap serta menggalakkan penghasilan idea inovasi.

Selain itu juga, jelas beliau kedua-dua inisiatif berkenaan bermatlamat untuk mencungkil bakat rakyat melibatkan golongan sasar iaitu dari peringkat sekolah sehingga belia.

"Melihat kepada kepentingan teknologi ini kepada negara, antara pengisian aktiviti dan pertandingan Minggu Sains Negara dan Malaysia Techlympics turut menekankan aspek teknologi terkini seperti kecerdasan buatan (AI), pengekodan, pengkomputeran, dron dan banyak lagi sebagai wadah dan pendedahan awal bagi para pelajar dan belia dalam teknologi pesat ini," tambahnya.

Lih Kang berkata, MOSTI berpandangan kedua-dua program tersebut adalah penting untuk memberi pendedahan khususnya berhubung teknologi-teknologi terkini selaras dengan misi untuk melonjakkan Malaysia ke arah rantaian nilai inovasi global.

Mengenai program Karnival Minggu Sains Negara dan Malaysia Techlympics 2023 pula, Lih Kang berkata
pelbagai pertandingan yang berteraskan teknologi sohor seperti AI, Internet kebendaan (IoT), dron, pengekodan dan robotik akan dianjurkan di peringkat negeri, zon serta kebangsaan.

Selaras dengan penganjurannya yang memasuki tahun kedua, beliau berkata MOSTI komited untuk meraih satu juta penyertaan daripada para pelajar dan belia yang berusia tujuh hingga 30 tahun dalam pertandingan berteraskan teknologi terkini tersebut.

"Di samping itu juga, Malaysia Techlympics turut menekankan aspek keterangkuman dan inklusif dengan menitikberatkan akses kepada keperluan asas dan pendidikan berkualiti menerusi Program Jangkauan Keterangkuman yang telah dirancang sepanjang tempoh pelaksanaannya.

"Program ini antara lain bertujuan untuk meningkatkan akses kepada Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM khususnya kepada pelajar luar bandar, guru dan komuniti setempat. 

"Sehingga kini, sejumlah 1,200 pelajar dari negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya yang telah terlibat secara langsung dalam pelaksanaan Program Jangkauan Keterangkuman ini," katanya.