IPOH: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memperkemaskan kawalan keselamatan di semua pintu masuk negara bagi mencegah sebarang ancaman ekoran kelantangan Malaysia dalam Perang Palestin-Israel.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, pihak polis juga akan memperkasakan lagi risikan bagi melindungi semua pihak yang berkemungkinan menjadi sasaran.

"Kita sentiasa memantapkan dan memperkemaskan lagi pemantauan kita sama ada dari segi pintu-pintu masuk, dari segi risikan yang kita perolehi daripada Cawangan Khas, dari segi kita memperkasakan lagi kawalan-kawalan kita terhadap sasaran-sasaran penting.

"Ini  termasuk juga penglibatan negara-negara asing yang ada di sini yang mungkin dijadikan sasaran oleh pihak-pihak yang tertentulah... yang tidak berpuas hati dengan tindakan-tindakan yang berlaku di Palestin dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Sambutan Hari Ulang Tahun ke-59 69 Komando Pasukan Gerakan Khas di Padang Kawad Kem Sultan Nazrin Shah, Ulu Kinta pada Rabu.

Beliau dalam pada itu menasihatkan orang ramai supaya tidak perlu bimbang dan menyerahkan kepada pihak polis untuk menjaga keselamatan mereka.

Menurutnya, setakat ini, rekod membuktikan PDRM berjaya mengesan dan menangani sebanyak 26 ancaman keselamatan sejak 2013 hingga 2020.

Sementara itu, dalam perkembangan berasingan, Ayob Khan berkata, kertas siasatan kes lelaki disyaki membuat hantaran berbaur ugutan jenayah terhadap Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara.

Katanya, suspek berusia 28 tahun itu disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Menurutnya, pihak polis juga mendapat arahan lanjut untuk memperolehi laporan forensik daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM),

Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang orang ramai supaya lebih bertanggungjawab membuat hantaran di akaun media sosial masing-masing.

Baru-baru ini, media melaporkan seorang lelaki ditahan selepas disyaki membuat hantaran berbaur ugutan jenayah terhadap Fadhlina.