KUALA TERENGGANU: Tindakan sekumpulan pemuda daripada sebuah parti politik yang berarak dengan berpakaian perang lengkap bersenjata, dikhuatiri menimbulkan kegerunan orang ramai, kata Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad.

Sehubungan itu, beliau berkata pihaknya telah membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu hari ini bagi mendesak pihak berkuasa menjalankan siasatan dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap kumpulan berkenaan.

Beliau berkata tindakan kumpulan yang dipercayai anggota Pas itu disifatkan sebagai ekstrem dan boleh menggugat keharmonian antara kaum bukan sahaja di Terengganu, malah di seluruh negara.

"Acara perarakan di jalanan secara terbuka dengan memakai pakaian perang dengan membawa peralatan berbentuk seperti pedang dan lembing adalah satu bentuk intimidasi yang boleh menimbulkan kerisauan orang ramai.

"Kami lihat Pas kini semakin berani menunjukkan sikap ekstrem mereka secara terangan-terangan tanpa memikirkan kesan terhadap perpaduan kaum di negara ini," katanya ketika ditemui di IPD Kuala Terengganu di sini, hari ini.

Perarakan Himpit | Polis Terengganu siasat perarakan bawa replika senjata


Selain itu, Raja Bahrin berkata pihaknya juga kesal dengan sikap pimpinan tertinggi Pas yang seakan-akan merestui tindakan berkenaan.

Semalam polis Terengganu memaklumkan siasatan awal mendapati kejadian berlaku pada 17 Feb lepas dalam satu program perhimpunan di sebuah kawasan resort di Setiu, dan perarakan itu merupakan salah satu daripada acara yang dipertandingkan pada program berkenaan iaitu reka cipta bertemakan pakaian, senjata dan warisan Islam.

Ketua Polis Terengganu Datuk Rohaimi Md Isa dilaporkan berkata pihak polis akan menjalankan siasatan bagi mengenal pasti kesalahan-kesalahan yang dilakukan dalam program perarakan itu dan akan mengambil tindakan yang sewajarnya.

-- BERNAMA