KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyarankan agar sektor swasta memanfaatkan teknologi baharu untuk membolehkan negara mempercepatkan pemulihan ekonomi.

Beliau menjelaskan pandemik COVID-19 telah menjadi penyebab untuk mempercepat penerapan penyelesaian digital, dan juga menunjukkan pentingnya peningkatan dan pengukuhan teknologi dan infrastruktur untuk mempermudah proses menjalankan perniagaan.

"Ini termasuk mengurangi ketergantungan kita pada tenaga kerja tidak mahir ketika kita bergerak cepat ke fasa automasi dan digitalisasi," katanya dalam ucapannya dalam sesi dialog dengan industri yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Internasional dan Industri di sini hari ini.

Perdana Menteri berkata satu lagi ikhtibar yang boleh diambil di sebalik wabak itu adalah kini wujudnya perasaan mendesak baharu untuk agenda kemasukan digital, untuk membolehkan berjuta-juta bekerja, belajar dan berhubung secara digital.

"Pandemik ini telah membuat kita menyedari bahawa untuk maju, kita harus melepaskan diri dari keadaan normal dan mengembangkan pelbagai langkah untuk mengurangkan kesan terhadap rakyat dan ekonomi kita. Ia bukan lagi perniagaan seperti biasa. Sudah waktunya untuk idea baru. Sudah tiba masanya untuk berinovasi," katanya.

Muhyiddin berkata, kerajaan baru-baru ini mengumumkan Pelan Transformasi Digital, yang mengandungi rancangan tindakan yang memberi tumpuan kepada pengembangan dan peningkatan hubungan digital Malaysia.

Jelas beliau, Pelan Tindakan Rangkaian Digital Kebangsaan (Jendela), akan menjadi platform untuk mencapai aspirasi ini dengan mempercepat sambungan digital negara melalui penyebaran mudah alih yang meluas dan membuka jalan ke 5G.

"Kita percaya ia akan mendorong penerapan teknologi dan transformasi digital. Ini diperlukan untuk lintasan ekonomi negara. Malaysia juga menyedari bahawa industri berasaskan IR4.0 (Revolusi Industri Keempat) akan mempercepat pertumbuhan ekonomi digital kita.

"Di bawah inisiatif bercita-cita teknologi IR4.0, kami telah memperkenalkan Malaysia 5.0 - agenda transformasi digital untuk perniagaan, untuk menangani akses digital, penyertaan kewangan, produktiviti dan pertumbuhan melalui alat Industri 4.0 seperti fintech, blockchain dan kecerdasan buatan," katanya.

Menurut perdana menteri, pusat pemulihan ekonomi adalah keberhasilan pelaksanaan program vaksinasi nasional, yang kini memasuki fasa kedua.

Sementara itu, Muhyiddin memaklumkan bahawa Bank Negara menganggarkan bahawa Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara akan pulih menjadi antara 6.0 dan 7.5 peratus tahun ini, dengan pemulihan aktiviti domestik yang stabil, ditambah dengan peningkatan permintaan luar, yang menjadi faktor asas memupuk rasa optimis seperti itu.