RUMAH tangga usahawan Datuk Red bersama isteri pertama, Datin Seri Sharifah Norshafila Hashim berakhir dengan perceraian talak satu.

Datuk Red atau Datuk Seri Adnan Abu, 46, sah melafazkan talak tersebut pada jam 10.40 pagi di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Kuala Selangor, pada Selasa.


Perceraian


Lafaz cerai talak satu itu dibacakan oleh Adnan atau dikenali sebagai Datuk Red di hadapan hakim syarie, Mohd Nurulazhar Mohd Tohar.

Berdasarkan dokumen yang dibacakan peguam Datuk Red iaitu Muhammad Akmal Amzan, Sharifah bersetuju untuk tidak membuat beberapa tuntutan terhadap bekas suaminya.

Antara perjanjian yang dilakukan Sharifah atau Datin Red adalah tidak menuntut nafkah iddah dan mutah.


Bermaaf-maafan

Sebelum lafaz dibacakan, Datuk Red dan Datin Red sempat bersalaman dan bermaaf-maafan buat kali yang terakhir.

Datin Red juga memaklumkan dia berada dalam keadaan suci dan tidak hamil.

Untuk rekod, Sharifah memfailkan perceraian terhadap Datuk Red atau nama sebenarnya suaminya Datuk Seri Adnan Abu pada penghujung Januari lalu.

Perkara tersebut diketahui umum apabila Sharifah memuat naik foto ketika dia berada di luar kamar mahkamah dengan kapsyen mengenai ketentuan takdir.

Selain Sharifah, isteri kedua kepada Datuk Red iaitu penyanyi Adira Suhaimi turut memfailkan penceraian pada 25 Oktober tahun lalu dan bercerai pada 24 April lalu. -Gempak