GEORGE TOWN: Perkhidmatan funikular Bukit Bendera akan dihentikan sementara bermula jam 6.15 pagi hingga 2 petang pada 13 Mac ini.

Perbadanan Bukit Bendera Pulau Pinang (PBBPP) dalam kenyataannya berkata, penutupan sementara itu bagi membolehkan pemeriksaan khas ke atas struktur landasan funikular dijalankan.

"Perkhidmatan akan disambung semula pada jam 2 petang atau lebih awal jika pemeriksaan tamat lebih awal.

"Pemeriksaan ini dijadualkan untuk tiga tarikh iaitu 13 Mac, tarikh seterusnya adalah untuk penyelenggaraan dwi-tahunan pada bulan Jun.

"Untuk pemeriksaan khas pula, kita akan umum kemudian," katanya pada Isnin.

PBBPP berkata, pemeriksaan berasingan adalah penting untuk memastikan penilaian menyeluruh terhadap integriti dan keselamatan landasan.

"Landasan funikular berusia 100 tahun iaitu struktur buatan manusia yang bersejarah telah menjadi tulang belakang funikular selama lebih satu abad, memerlukan pemeriksaan berkala untuk memastikan ia terus memenuhi piawaian keselamatan selain dapat menyokong sistem funikular untuk memberikan perkhidmatan seperti yang diperlukan," katanya lagi.


Tambah PBBPP, pemeriksaan penting itu bertujuan untuk mengekalkan standard keselamatan perkhidmatan furnikular Bukit Bendera dan memelihara warisan funikular yang luar biasa.

"PBBPP akan menjalankan pemeriksaan keselamatan ke atas keseluruhan sistem funikular, termasuk landasan dari semasa ke semasa.

"Ia bertujuan untuk menentukan kerja-kerja kejuruteraan penyelenggaraan dan menaik taraf yang diperlukan bagi memastikan semua aspek sistem funikular berada dalam keadaan terbaik untuk memberi perkhidmatan kepada penduduk dan pengunjung," katanya.

PBBPP turut memohon maaf di atas sebarang kesulitan dan menghargai kerjasama pengunjung.

"PBBPP sentiasa mengutamakan keselamatan penumpang dan menghargai kerjasama dan kefahaman orang ramai.

"Dalam masa yang sama, PBBPP berusaha untuk mengekalkan perkhidmatan dan standard keselamatan yang tinggi di Bukit Bendera," katanya.

Orang ramai boleh memperolehi maklumat terkini di media sosial PBBPP iaitu Facebook - Penang Hill dan Instagram / X (Twitter) - mypenanghill. -Sinar Harian