IPOH: Keputusan kerajaan dalam mengurangkan peruntukan pembangunan Ahli Parlimen dikhuatiri akan memberi kesan kepada pembangunan dan kebajikan rakyat termiskin di kawasan-kawasan yang diwakili.

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Howard Lee Chuan How berkata, peruntukan berkenaan amat diperlukan terutama bagi keperluan mendesak dalam menaik taraf infrastruktur yang daif seperti jalan raya, sekolah, rumah dan sebagainya.

Bercakap kepada Astro AWANI, beliau berharap perkara itu dapat dibawa ke persidangan Parlimen yang akan datang agar ia dibincang dan dilihat semula, demi kepentingan rakyat di peringkat akar umbi.

Selain itu katanya lagi, walaupun kerajaan memberi jaminan untuk mempertimbang penyaluran peruntukan segera bagi projek-projek mendesak, namun ujarnya, ia dikhuatiri akan memakan masa untuk diluluskan.

“Saya khuatir sekiranya ia (peruntukan) bukan melalui institusi yang paling dekat dengan rakyat iaitu wakil rakyat, perkara itu mungkin akan melengahkan atau melambatkan proses pelaksanaan dan penyampaian.

“Walau bagaimanapun, Parlimen bakal bersidang. Suara, hujah dan mesej yang saya sampaikan tadi pastinya akan berulang-ulang dalam Parlimen. Harap-harap kita akan mencapai satu keadaan yang boleh membantu mengawal keadaan kewangan negara seperti yang dicanangkan oleh Perdana Menteri.

“… dan juga tidak membawa kegusaran atau kesusahan di peringkat akar umbi, baik untuk maksud kebajikan rakyat yang termiskin, mahupun bagi menaikkan taraf infrastruktur, misalnya pendidikan, balai polis, jambatan, longkang dan taman-taman seperti ini,” ujar beliau.

Howard Lee berkata demikian ketika ditemui pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina di Taman Pinggir Sungai Pinji, pada Sabtu.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan mengesahkan peruntukan pembangunan kepada Ahli Parlimen akan dikurangkan tahun ini sebagai langkah mengawal perbelanjaan negara.

Menurut Anwar, peruntukan itu akan diselaraskan dengan pejabat daerah dan pegawai kemajuan negeri dan disalurkan secara berperingkat dan mengikut keperluan.

Ahli Parlimen Tambun itu sebelum ini mengulas laporan media yang menyatakan peruntukan kawasan untuk Ahli Parlimen dikurangkan lebih 65 peratus iaitu daripada RM3.8 juta kepada RM1.3 juta pada tahun ini.