IPOH: Seorang pesara kerugian RM127,560 selepas menjadi mangsa ‘phone scam’ yang menyamar sebagai pekerja syarikat penghantaran dan pegawai polis, awal bulan ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri berkata, siasatan polis mendapati pada 26 September lalu, semasa berada di rumahnya di Kampung Sungai Tapah Tambahan di sini, pengadu yang berumur 61 tahun telah menerima panggilan telefon daripada seorang individu memperkenalkan diri sebagai pekerja syarikat kurier.

Menurutnya, pengadu ditipu kononnya mempunyai satu bungkusan bermasalah sebelum disambungkan ke talian kononnya Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang sebelum dan dengan seorang ‘inspektor’ serta ‘sarjan’.

“Pengadu telah diperdaya oleh suspek-suspek yang menyamar sebagai pegawai polis agar gambar muka hadapan kad bank milik pengadu dikemukakan kepada mereka.

“Pengadu hanya sedar tentang penipuan suspek setelah anak perempuan pengadu memeriksa telefon bimbitnya,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Mohd Yusri berkata, pengadu mengalami kerugian RM127,560 dalam tiga transaksi kepada tiga akaun bank milik individu berlainan sepanjang tempoh antara 9 dan 10 Oktober lalu.

Beliau sekali lagi mengingatkan masyarakat supaya sentiasa berwaspada terhadap panggilan telefon mencurigakan, khususnya panggilan yang kononnya dari syarikat kurier atau agensi kerajaan.

Beliau turut mengingatkan orang ramai bahawa agensi kerajaan tidak akan meminta maklumat akaun peribadi daripada orang awam atau meminta mereka melakukan pemindahan atau pembayaran ke akaun bank lain.