KUALA LUMPUR: Seramai 6,000 pengunjung termasuk pelancong asing dijangka memeriahkan Pesta Paragliding Kuala Kubu Bharu dan Pertandingan Ketepatan Mendarat 2023 (Terbuka), yang akan berlangsung selama dua hari bermula Sabtu ini.

Bertempat di Taman Tasik Melinium, Kuala Kubu Bahru, program anjuran Majlis Perbandaran Hulu Selangor (MPHS) itu menyediakan pelbagai aktiviti termasuk paragliding fun fly, tandem paragliding, aero modeling, persembahan dron dan paramotor microlight.

Pengarah Projek, Nazri Sulaiman berkata, festival itu antara lain bertujuan untuk mempromosikan produk dan program pelancongan tempatan terutamanya di Selangor.

"Kita juga akan memperkenalkan aktiviti-aktiviti paragliding sebagai salah satu daripada produk sukan udara sebagai sukan lasak.





"Pada masa sama, festival ini dipromosikan sebagai pelancongan dalam kalangan pelbagai peringkat generasi sebagai acara sukan tahunan dalam kalendar pelancongan Selangor," katanya dalam kenyataan di sini, pada Jumaat.

Selain itu Nazri memberitahu, program itu juga bertujuan untuk menjadikan Kuala Kubu Bahru sebagai hab sukan udara yang mampu menerima juruterbang paragliding dari dalam dan luar negara.

Katanya, Pesta Paragliding Kuala Kubu Bharu dan Pertandingan Ketepatan Mendarat 2023 (Terbuka) menampilkan CloudBass sebagai rakan teknikal dan pengurusan koordinator yang mendapat sokongan Kementerian Belia Dan Sukan (KBS) dan Persatuan Seniman Malaysia sebagai rakan strategik.

Mengulas lanjut, Nazri memberitahu, penganjuran festival itu bakal memberi impak menerusi peningkatan jumlah kemasukan dan kehadiran para pelancong tempatan dan luar negara ke Kuala Kubu Bahru.

Jelas beliau, ia juga mampu merancakkan sosioekonomi buat para pengusaha penginapan serta perusahaan kecil dan sederhana termasuk peniaga makanan sepanjang festival berlangsung.

“Pada masa sama, festival ini turut menjadi platform sebagai pendedahan dan pengetahuan am untuk orang awam tentang sukan udara yang terdapat di Hulu Selangor sebagai gaya hidup masyarakat.

Beliau berkata, untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari Facebook dan Instagram KKB Paragliding Park.