Kerajaan membenarkan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta, termasuk politeknik dan kolej komuniti di bawah Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pulang ke kampung secara berperingkat, bermula Isnin ini.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, buat masa ini seramai 53,000 atau kira-kira 85 peratus daripada keseluruhan penuntut akan dibenarkan pulang.

Beliau berkata penghantaran pulang penuntut terbabit hanya membabitkan kawasan zon hijau dengan perjalanan dibuat dari jam 9 malam hingga 9 pagi bagi mengelakkan kesesakan dan pergerakan besar di waktu siang

Katanya, penuntut terbabit perlu menjalani saringan gejala COVID-19, selain dibekalkan makanan dan topeng muka sebelum menaiki bas.

“Mereka yang gunakan bas akan dihadkan dan dipastikan mematuhi penjarakan sosial. Jika tempat duduk untuk dua orang, hanya seorang boleh duduk, bermakna kalau bas itu untuk 40 penumpang, hanya 20 penumpang dibenarkan naik.

“Proses penghantaran pulang akan melibatkan sebanyak 85 peratus penuntut IPT di bawah KPT atau sekitar 53,000 orang

“Bukan semua penuntut yang akan pulang, kerana ada yang tidak berminat untuk pulang kerana mungkin akan menduduki peperiksan,” katanya dalam sidang media harian, di sini pada Jumaat.


Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata penuntut akan diambil terus dari kampus menggunakan bas dan dibawa ke daerah masing-masing.

Katanya, mereka akan turut dihantar ke balai polis yang terdekat dengan rumah sebelum dihantar pulang oleh anggota agensi kerajaan yang ditugaskan.

"Bagi pelajar yang memiliki kenderaan sendiri, mereka dibenarkan memandu pulang dengan syarat perjalanan tidak merentas negeri dan hanya seorang dibenarkan untuk setiap kenderaan.

“Sebelum membuat perjalanan, mereka perlu mendapat surat kebenaran pergerakan dari pihak IPT dan balai polis yang berhampiran.

"Bagi pelajar yang berhasrat untuk pulang ke Sabah atau Sarawak, penerbangan pulang ke negeri masing-masing akan disediakan oleh kerajaan.

"Bagaimanapun,pelajar yang akan pulang ke zon hijau di Sabah dan Sarawak akan diterbangkan ke lapangan terbang yang terdekat dengan kampung mereka dan mereka mesti menjalani perintah kuarantin wajib 14 hari," katanya.