KUCHING: Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah strategi lapuk dan Sarawak kini perlu fokus kepada pemerkasaan program vaksinasi.

Perkara ini ditegaskan Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr James Jemut Masing setelah menilai penurunan ketara kes positif COVID-19 di negeri itu.

“Saya telah menjangka dan menyatakan beberapa kali kepada Kementerian Kesihatan (KKM) berkenaan perkara ini.

“Vaksinasi adalah jawapan kepada usaha Sarawak untuk membendung penularan COVID-19 dan kita perlu memberi tumpuan kepada pemerolehan dan pelaksanaan program vaksinasi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Baleh itu berkata, Masing menjelaskan mekanisme suntik dahulu vaksin kemudian adalah strategi yang paling berkesan untuk membendung virus tersebut seperti yang telah dilaksanakan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Terdahulu pada pada Ahad, Penasihat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri, Datuk Seri Dr Sim Kui Hian berkata jumlah katil unit rawatan rapi (ICU) yang menempatkan pesakit COVID-19 di Sarawak menurun kira-kira 15 peratus.

Situasi itu juga dedahnya berkaitan dengan pemberian vaksin COVID-19 dos pertama yang telah mencapai sekurang-kurangnya 80 peratus individu dewasa di Sarawak.