KUALA LUMPUR: Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) dilaksanakan di empat lokaliti di Pahang dan Sabah bermula 2 September ini, kata Ketua Pengarah Keselamatan Negara Datuk Rodzi Md Saad.

Rodzi berkata arahan PKPD selama dua minggu di empat lokaliti tersebut dijadualkan tamat pada 15 September depan.

"Dua lokaliti di Sabah melibatkan Kampung Narawang dan Kampung Mininsalu Baru (Pasir Putih) di Ranau, manakala di Pahang, PKPD dilaksanakan di Kampung Badong Dalam dan Kampung Permatang Durian di Mukim Bebar di Pekan," katanya dalam kenyataan harian pelaksanaan PKP.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan PKPD di Taman Ria Height di Tawau, Sabah yang sepatutnya tamat pada 1 September dilanjutkan hingga 15 September depan.

Rodzi juga memaklumkan PKPD yang dilaksanakan di 12 lokaliti di Pahang dan Sabah akan tamat pada 1 September ini.

"PKPD di Pahang yang ditamatkan melibatkan Felda Jenderak Utara, di Kuala Krau, Temerloh dan Ladang Selbourne, Mukim Gua, di Lipis.

"Sementara di Sabah, sepuluh lokaliti tamatkan PKPD  melibatkan Kampung Payas-Payas di Kota Belud, Beverly Hills Fasa 3 dan Regency Park di Penampang, Kampung Iburu dan Kampung Meligan di Sipitang, Kompleks Baiduri Ayu, FELDA Sahabat 9 di Lahad Datu, Perumahan Pekerja Ladang Moynod 1 di Beluran, Kampung Kulambai, Kampung Kulambai Kupang dan Kampung Kulambai Dundau di Kota Belud," katanya.