KUCHING: Kontak rapat kepada kes positif melibatkan Kluster Emperoh Jambu disaran untuk membuat ujian saringan COVID-19 dengan kadar segera walaupun tidak bergejala.

Ini kerana terdapat individu dari kampung lain yang telah disahkan positif setelah menghadiri majlis pengebumian yang menjadi punca kepada tercetusnya kluster ini.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mambong, Dr Jerip Susil, ujian saringan ini penting dalam memastikan rantaian penularan COVID-19 dapat diputuskan mengikut tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) yang dikuatkuasakan di kawasan itu.

"Kita mengharapkan penduduk kampung untuk melakukan ujian saringan kerana kita mahu rantaian ini diputuskan dalam tempoh PKPD yang ditetapkan.

"Jadi dengan bantuan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan Unit Keselamatan Dalam Negeri, saya yakin kita mampu mengesan kesemua kontak rapat ini.

"Selain itu, walaupun ketika ini mereka beraa di tempat lain seperti di Kuching misalnya, saya memohon agar mereka juga tampil membuat saringan kerana kita tidak mahu Kluster Emperoh Jambu ini tersebar dengan meluas,"katanya.

Sementara itu, ujian saringan ke atas semua penduduk Kampung Emperoh Jambu akan bermula esok.

Untuk tujuan itu, sebuah klinik sementara juga akan ditubuhkan bagi memudahkan penduduk kampung mendapatkan rawatan ringan.

Pada Isnin, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak mengumumkan pelaksanaan PKPD di Kampung Emperoh Jambu selama 14 hari bermula 23 Februari sehingga 8 Mac 2021.

Keputusan dibuat selepas membuat penilaian risiko setelah kes positif yang melibatkan daerah Kuching, Samarahan dan Serian.