Parti Keadilan Rakyat (PKR) memberi amaran kepada pihak luar supaya tidak berterusan membuat kacau serta mengganggu proses pemilihan parti tersebut yang disifatkan telah dijalankan secara demokratik.

Demikian tegas Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dalam satu kenyataan pada Selasa.

"Daripada taklimat awal yang diperolehi menunjukkan secara jelas bahawa kekacauan dalam pemilihan dicetus oleh pihak yang dikenalpasti bukan ahli, yang digerakkan melalui kumpulan-kumpulan samseng," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang itu.

Beliau bagaimanapun tidak menafikan pelanggaran disiplin yang berlaku itu turut membabitkan beberapa ahli PKR.

"Sayugia ditegaskan bahawa, Keadilan tidak pernah memandang remeh isu disiplin. Semua pihak diingatkan untuk terus mematuhi peraturan yang ada dan meraikan demokrasi ini dengan sebaiknya," katanya.

Sementara itu, Wan Azizah mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam kelancaran pemilihan semula yang telah diadakan, dan juga kepada jawatankuasa pemilihan pusat (JPP) kerana menerima kritikan serta komen dari semua peringkat ahli.

"Justeru, kita harapkan agar JPP akan meneruskan usaha untuk menambahbaik proses pemilihan parti dari masa ke semasa," ujar beliau.

Pemilihan PKR 2014 menyaksi berlaku beberapa kekecohan terutama di Selangor hingga menyebabkan lebih 10 Cabang terpaksa dibatalkan pemilihan yang telah dijalankan.

Menurut ketua umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kepincangan yang berlaku adalah akibat campur tangan pihak luar termasuk gangster.

Bagaimanapun Anwar mengakui pemilihan parti tersebut kali ini mempunyai kelemahan dan sistem pengundian yang dijalankan PKR perlu dilihat kembali untuk ditambah baik.