KUALA LUMPUR: Kementerian Pertahanan (Mindef) memaklumkan program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 3.0 mungkin tidak melibatkan pelajar-pelajar sekolah, jika ia dilaksanakan kembali.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata perkara tersebut bagaimanapun masih dalam pertimbangan untuk disesuaikan dengan peringkat umur peserta.

"Ia (PLKN 3.0) mungkin tidak akan melibatkan pelajar yang masih bersekolah, mungkin (dilaksanakan) selepas sekolah dan yang nak masuk universiti.

"Itu semua kita sedang timbang. Kita ambil perhatian semua kebimbangan tersebut untuk kita sesuaikan ikut umur, dan kita masih belum muktamadkan," katanya dalam sidang media di bangunan Parlimen, hari ini.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled berkata PLKN 3.0 tidak akan dilaksanakan tahun ini dan hanya dijadualkan bermula semula pada tahun hadapan.

"Kita belum muktamadkan dan masih berunding. Ada dua komponen, satu kenegaraan dan satu lagi ketenteraan.

"Kurikulum untuk kenegaraan akan dibincang bersama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) kerana ada eleman perpaduan dalam masyarakat dan aspek ketenteraan akan dibuat oleh Mindef," katanya lagi.

Program PLKN 3.0 dijangka berasaskan 80 peratus latihan ketenteraan, manakala 20 peratus lagi aspek kenegaraan.

Kerajaan sebelum ini memutuskan untuk melaksanakan semula PLKN setelah ditangguhkan lebih lima tahun dan program itu akan dijalankan di 13 kem Rejimen Askar Wataniah serta Pusat Latihan Polis (Pulapol) di seluruh negara.