Malaysia pada prinsipnya menentang sebarang kegiatan pengintipan terhadap mana-mana kerajaan kerana ia melibatkan soal kedaulatan negara, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, Malaysia telah menghantar nota bantahan kepada pejabat Kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Suruhanjaya Tinggi Australia di sini berhubung dakwaan pengintipan dilakukan di negara ini.

Najib berkata, beliau dimaklumkan bahawa Presiden Amerika Syarikat Barack Obama telah mengarahkan satu kajian semula dilakukan terhadap semua kegiatan pengintipan oleh pihak negara itu.

"Jadi, kita menantikan kajian semula tersebut. Kita berharap perkara ini tidak menjadi kontroversi pada masa akan datang," katanya dalam sidang media selepas sambutan Maal Hijrah 1435H/2013M peringkat kebangsaan bertema "Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah" di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya
di sini Selasa.

Perdana Menteri turut mempersoalkan sejauh mana pengintipan yang didakwa dilakukan terhadap kerajaan Malaysia dalam mengumpul maklumat tentang ancaman kepada keselamatan mereka yang melibatkan soal keganasan, senjata pemusnah besar-besaran, jenayah merentas sempadan dan sebagainya.

Najib berkata, Wisma Putra telah mendapatkan penjelasan daripada duta AS dan Pesuruhjaya Tinggi Australia di Malaysia berhubung dakwaan mengenai kegiatan pengintipan di kedutaan negara itu di sini.

"Kami telah ambil langkah apa yang dikatakan sebagai respons sewajarnya di pihak kami dan mempertahankannya dari segi soal prinsip," katanya.

Baru-baru ini, akhbar Der Spiegeldan Sydney Morning Herald melaporkan pemberi maklumat perisikan, Edward Snowden (gambar) mendedahkan bahawa risikan dibuat ke atas Malaysia oleh kedutaan Amerika Syarikat dan Suruhanjaya Tinggi Australia bagi memintas maklumat radio, telekomunikasi dan Internet.

Snowden mendedahkan risikan itu dijalankan di bawah operasi ‘STATEROOM’ yang turut membabitkan Britain dan Kanada.

Sementara itu, Perdana Menteri turut mengulas tindakan Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (COMANGO) yang membawa laporan kepada Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) yang menuntut beberapa perkara yang bertentangan dengan Perlembangaan Negara.

Katanya kerajaan sentiasa menimbang pandangan semua sektor termasuk NGO dan pendirian kerajaan adalah berdasarkan perlembangaan dan undang-undang negara.

Di samping itu, beliau berkata kerajaan juga mengambil kira kedudukan Islam dalam negara ini dan juga keperluan menghormati agama lain.

"Apa juga tuntutan mereka akan dipertimbangkan berdasarkan faktor yang disebut di atas, kami akan pertimbangkan keputusan yang sewajarnya untuk diambil dengan berdasarkan apa juga tuntutan atau pendirian yang mereka kemukakan kepada kerajaan," katanya.

COMANGO antara lain menuntut kebebasan untuk murtad sebagai hak kebebasan beragama dengan menafikan bidang kuasa Mahkamah Syariah dalam menentukan keIslaman seseorang itu.

Selain itu, COMANGO menuntut menghapuskan undang-undang jenayah syariah yang sedang berkuat kuasa; mengiktiraf hak pengamal lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT); menghalalkan perzinaan atas alasan kedua-dua pihak rela dan bersetuju.