KUALA LUMPUR: Polis memberi amaran kepada semua peniaga agar tidak menyalahgunakan surat kelulusan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dengan sewenang-wenangnya.

Ini kerana, menurut Ketua Polis Daerah Brickfields ACP Anuar Omar, pihaknya mengesan sebuah premis menjual minuman keras yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) dengan beroperasi ketika sekatan pergerakan penuh (total lockdown).

Katanya, maklumat diterima daripada seorang pengadu menyatakan sebuah premis menjual minuman keras telah mendapat surat kebenaran MITI untuk peruncitan makanan dan minuman seperti tular di media sosial.

"Hasil pemeriksaan ke atas premis terbabit mendapati, ia hanya menjual minuman keras semata-mata, yang dianggap sebagai bukan barangan keperluan.

"Pihak polis mengambil tindakan dengan memberi nasihat dan mengarahkan premis terbabit tutup dan mereka akur, serta tindakan telah diambil seperti mana diarahkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Anuar menegaskan, pihak polis memandang serius isu pelanggaran SOP total lockdown yang dikuatkuasakan kerajaan bagi mengekang penularan COVID-19.

"Orang ramai diminta menyalurkan maklumat sekiranya terdapat pelanggaran SOP dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields di talian 03-22979222 atau hadir ke mana-mana balai polis berdekatan."