Polis sedang mengesan pihak yang bertanggungjawab membekal bahan bunga api semasa sambutan ambang Tahun Baru 2017 anjuran Majlis Perbandaran Klang (MPK) di padang Kompleks Sukan Pandamaran, di sini, Sabtu lepas.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, ACP Alzafny Ahmad berkata ia susulan penahanan empat kakitangan MPK dan seorang orang awam di sekitar daerah ini antara Rabu hingga awal pagi semalam.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan sama ada orang awam yang ditahan itu adalah juruletup bunga api berkenaan.

"Empat kakitangan MPK berumur 30 hingga 40 tahun itu terdiri daripada pelbagai jabatan dan kita masih menyiasat pembabitan mereka dalam insiden letupan bunga api berkenaan.

"Polis juga sedang menyiasat lebih terperinci sebab utama MPK tidak memohon permit untuk pertunjukan bunga api itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan peralatan sekolah kepada 25 murid Sekolah Kebangsaan Taman Seri Andalas, di sini hari ini.

Alzafny berkata kelima-lima lelaki berkenaan direman hingga Ahad ini bagi membantu siasatan.

Dalam insiden pukul 12.05 tengah malam Sabtu lepas, 12 orang dewasa dan empat kanak-kanak cedera apabila bunga api yang dipasang bagi meraikan kedatangan tahun baru menuju ke arah penonton dan meletup.

Pertunjukan bunga api itu diadakan sempena Fiesta Gegar Klang 2016 anjuran MPK yang berlangsung dari 30 Dis sehingga 1 Jan lepas di kompleks berkenaan.

Polis Selangor mengesahkan pertunjukan bunga api itu dilakukan tanpa permit, malah tiada permohonan untuk mendapatkan permit dibuat oleh penganjur. - BERNAMA