GEORGE TOWN: Polis Diraja Malaysia (PDRM) menumpaskan  sindiket pengedaran dadah di Pulau Pinang selepas menahan dua nelayan dalam dua serbuan di Tanjung Bungah, di sini, pada Sabtu lepas.

Dalam serbuan itu, polis merampas lebih setengah tan dadah jenis ganja bernilai RM1.4 juta membabitkan sebanyak 564 ketulan mampat ganja seberat kira-kira 573 kilogram (kg).

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner (ACP) Soffian Santong berkata, operasi bermula dengan penahanan lelaki berusia 54 tahun di sebuah pondok nelayan di pesisir pantai Tanjung Bungah kira-kira pukul 1.40 pagi sebelum membuat tangkapan kedua kira-kira 15 minit kemudian.

Katanya, suspek kedua, lelaki berusia 58 tahun ditahan dengan bantuan polis marin kira-kira 600 meter dari pantai ketika dia menghampiri pesisir pantai dengan sebuah bot.

Tambah Soffian, siasatan polis mendapati, dadah terbabit diperolehi suspek dari negara jiran menerusi jalan laut.

Katanya, sindiket ini dipercayai aktif dalam kegiatan itu sejak Julai lalu dengan suspek berusia 58 tahun merupakan dalang pengedaran dadah tersebut bagi pasaran tempatan di negeri ini.

Hasil pemeriksaan mendapati, terdapat 11 karung guni mengandungi 321 ketulan mampat ganja seberat 327 kg bernilai kira-kira RM818,000 di dalam bot itu.

Dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut, di sini, hari ini, Soffian berkata, kedua-dua suspek didapati mempunyai rekod lampau berkaitan kes dadah, namun, keduanya negatif ujian saringan awal air kencing.

Selain dadah, polis turut menyita sebuah bot nelayan bersama enjin yang dianggarkan bernilai RM93,000 pada operasi terbabit.

Kedua-dua suspek direman sehingga 28 Oktober depan bagi siasatan lanjut mengikut Seksyen 39B Akta
Dadah Berbahaya 1952.