KUALA LUMPUR: Pelan Pemulihan Negara (PPN) wajar dikekalkan dengan beberapa penambahbaikan seiring usaha memperkukuh ekonomi rakyat dan komuniti perniagaan.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera Malaysia (LTAT), Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman berkata fokus ketika ini adalah bukan sahaja mengurangkan beban yang ditanggung rakyat, tetapi juga meningkatkan kuasa beli pengguna.

Beliau berpandangan usaha itu adalah seiring hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mahu melaksanakan lonjakan pemulihan ekonomi menerusi langkah dan strategi baharu.

"Sejak inisiatif i-Sinar diperkenalkan, sejumlah 6.49 juta pencarum telah mengeluarkan simpanan mereka.

"Sekiranya kerajaan boleh memperkenal bantuan dan insentif baru, selain daripada rancangan membuka sektor ekonomi secara progresif, kita boleh lihat rakyat akan dapat berbelanja.

"Malah, ekonomi akan menjadi lebih rancak dan proses pemulihan akan boleh berlaku dengan lebih cepat," katanya ketika ditemu bual Astro AWANI pada Selasa.


Kabinet Baharu | Apa yang perlu untuk pastikan pemulihan ekonomi berkesan

Ujar, beberapa permasalahan ekonomi melibatkan perubahan dasar perlu dilaksanakan seperti mengatasi isu pengangguran dan gaji tidak setara.

"Ini masalah atau realiti yang dihadapi mereka yang hilang pekerjaan akibat pandemik COVID-19 atau mereka yang ada kelayakan tetapi diberi gaji yang tidak setara dengan kelayakan.

"Perkara ini wujud disebabkan berlakunya ketidakseimbangan dalam ekonomi antara pekerja asing yang dibayar murah dengan pekerja tempatan yang ada kelayakan.

"Oleh kerana struktur ekonomi yang ditekan dengan lambakan pekerja asing, mereka (pekerja tempatan) tidak dibayar mengikut kelayakan," katanya.

Ujarnya, antara perkara lain yang perlu diberi tumpuan oleh kerajaan baharu adalah berkenaan dasar fiskal negara dan perubahan sistem percukaian.