KUALA LUMPUR:Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) mensasarkan jumlah kutipan zakat tahun ini mencecah RM700 juta.

Pengerusinya, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee berkata, keyakinan itu berdasarkan kepada jumlah kutipan zakat PPZ-MAIWP setakat ini yang melebihi RM690 juta, berbanding RM682.2 juta pada tahun 2019.

"Peningkatan itu hasil bayaran zakat daripada 371,448 pembayar zakat, mengatasi bilangan pembayar zakat bagi tahun 2019, iaitu sebanyak 211,012 orang.

"Peningkatan itu berdasarkan keyakinan dan kesedaran pembayar zakat terhadap kemampuan PPZ-MAIWP dalam menunaikan tanggungjawab mengutip dan mengawal selia pembayaran zakat umat Islam, khususnya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

"Pembabitan syarikat-syarikat korporat, badan berkaitan kerajaan (GLC) dan sektor swasta juga turut menjadi penyumbang kepada peningkatan jumlah kutipan zakat pada tahun ini," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

BACA: PPZ-MAIWP seru tunaikan zakat, bantu asnaf 

Dalam pada itu, beliau berkata, pencapaian melepasi sasaran yang diunjurkan oleh PPZ- MAIWP juga membuktikan kesan pandemik COVID-19 bukan penghalang untuk mereka menunaikan kewajipan berzakat.

"Penularan pandemik COVID-19 di negara kita juga membuka ruang kepada PPZ-MAIWP menyediakan kaedah pembayaran zakat secara normal baru, seperti pembayaran yang dibuat secara dalam talian.

"Untuk makluman, kutipan zakat yang dikendalikan PPZ-WAIWP akan disalurkan kepada Baitulmal-MAIWP untuk tujuan bantuan dan pembangunan golongan asnaf.

"Pembangunan golongan asnaf ini merangkumi pelbagai bentuk bantuan, antaranya bantuan kewangan bulanan, bantuan Aidilfitri, perubatan, perkahwinan dan musibah," ujarnya.

Selain itu jelas beliau, bantuan asnaf turut disalurkan untuk bantuan sara hidup, bantuan tempat tinggal, pendidikan, bantuan perniagaan, bantuan khas musaadah COVID-19 dan lain- lain lagi.

BACA: Perlu berzakat untuk bantu golongan terjejas COVID-19 - PPZ MAIWP 

BACA: Bayaran zakat menerusi Shopee bukan pelantikan amil - PPZ-MAIWP