KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi amaran akan mengeluarkan notis penutupan serta-merta kepada mana-mana premis yang masih berdegil dan melanggar arahan pihak berkuasa.

Hari ini, kata beliau, sebanyak 65 premis meliputi kilang, premis perniagaan dan tapak pembinaan lagi diarahkan tutup kerana gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan.

"Semalam sahaja sebanyak 180 kilang dan premis perniagaan telah dikenakan tindakan kerana tidak mematuhi SOP yang ditetapkan dan pada hari ini, 65 premis turut dikenakan tindakan," katanya dalam kenyataan di sini, pada Jumaat.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri menambah,  kerajaan tidak akan berkompromi jika terdapat perlanggaran arahan serta SOP dalam apa juga situasi kerana apa yang menjadi keutamaan kini adalah keselamatan dan kesejahteraan rakyat.

Menurut beliau, pasukan Task Force Operasi Pematuhan melaksanakan 84,976 pemeriksaan dan snap check COVID-19 di seluruh negara pada Khamis dengan jumlah kekuatan anggota seramai 19,133 orang.

Katanya, pemeriksaan dilaksanakan ke atas  2,309 kilang, 14,237 premis perniagaan, 833  tapak pembinaan dan 322 asrama penempatan pekerja.