KUALA LUMPUR: Rakyat Johor akan hidup dalam keadaan aman dan sejahtera untuk tempoh lima tahun akan datang.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Mohamad Hasan memberi jaminan tersebut selepas Barisan Nasional secara rasmi membentuk kerajaan negeri yang baharu di Johor selepas memenangi Pilihan Raya Negeri pada Sabtu.

“Secara tidak rasmi, kita telah dapat tahu BN menang 40 kerusi daripada 56 kerusi, terima kasih kepada semua jentera yang telah bekerja keras selama dua minggu.

“Selepas ini, kita pastikan supaya rakyat Johor akan hidup dalam keadaan aman dan sejahtera untuk tempoh lima tahun akan datang.

“Sebagai Pengarah Pilihan Raya, saya telah menjalankan tugas untuk membantu kita mengambil semula kerajaan negeri Johor daripada PH pada PRU 2014 dulu,” ujarnya dalam sidang media Barisan Nasional di Johor Bahru pada Sabtu.

BN berjaya mempertahankan negeri Johor selepas memperoleh majoriti mudah dengan menang 29 kerusi daripada 56 Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam PRN Johor pada Sabtu.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Abdul Ghani Salleh, berkata BN yang dianggotai oleh UMNO, MIC, dan MCA berjaya memperolehi majoriti melebihi 50 peratus kerusi dipertandingkan.

"Setakat 11 malam, BN telah memenangi 29 kerusi daripada 56 kerusi. Sehubungan itu BN berjaya memperoleh satu majoriti melebihi 50 peratus daripada kerusi dipertandingkan," katanya pada sidang ketika mengumumkan keputusan PRN Johor di Pusat Konvesyen Antarabangsa Persada Johor, pada Sabtu.

PRN Johor diadakan selepas DUN negeri dibubarkan pada 22 Januari lalu.

Selain Johor, BN sebelum ini turut memenangi PRN Melaka  dengan 21 daripada 28 kerusi yang dipertandingkan.