KUALA LUMPUR: Menjadi resam manusia, keluar dari kampung merantau ke tempat orang untuk mencari kehidupan yang lebih baik.

Namun apa yang menjadi kebimbangan adalah penghijrahan itu menyebabkan tiada siapa lagi yang tinggal untuk meneruskan kesinambungan kewujudan sesebuah masyarakat, akhirnya penempatannya terbiar sepi menjadi kampung atau bandar mati.

Tidak Tuhan jadikan sesuatu itu sia-sia, di mana saja tempat di muka bumi ini ada sumbernya. Seperti pekan-pekan lain di Melaka, Kelemak juga mungkin ada permata yang belum tergali namun tetap ada lubuk rezekinya.

Amnah Eret melihat perusahaan kuih keria telah menjadikan salah satu produk Melaka yang dikenali serata negara, namun sukar untuknya membuka jenama baharu di bawah bayang-bayang besar Kuih Keria Antarabangsa di tempatnya di Klebang.

Maka dia berhijrah ke Kelemak, melihat pekan ini tiada lagi orang yang mengusahakan kuih keria sebagai peluang untuknya bertapak lalu berdirilah Keria Kak Long sejak tiga tahun yang lalu.

Pada peringkat awal, penghasilannya yang terjual hanya sekitar 400 biji sehari. Hari ini, kuih kerianya sudah sampai ke Negeri Sembilan, Kuala Lumpur malah hingga Kedah dengan purata produktiviti sehingga 3,000 biji sehari.

“Sekarang ni sudah ada yang ‘frozen’, mula sejak PKP 2.0 tempoh hari bila pada satu hari itu tiba-tiba dapat pesanan untuk dihantar ke Kedah.

“Alhamdulillah, tapi kalau boleh nak jalan jauh lagi sikit tapi kedai kami kecil, nak letak mesin uli pun tiada tempat dan pendawaian kedai tak mampu tampung keperluan elektriknya,” kata Amnah.

Dengan kakitangan yang suntuk untuk melayan permintaan pelanggan yang semakin bertambah saban hari, memang hajatnya untuk berpindah ke lot kedai yang lebih besar bagi meningkatkan produktivitinya.

Maka sedang diusahakan permohonan bantuan daripada agensi-agensi kerajaan yang berkenaan untuk mengembangkan dan mengukuhkan lagi jenama Keria Kak Long, dengan bantuan saudaranya, Yasser Amir.

Yasser pernah bekerja di Kuala Lumpur, namun ketika ramai rakan sepermainannya terus membina kehidupan baharu di luar Kelemak, dia pulang ke kampung halaman untuk membantu mengusahakan perniagaan kuih keria ini yang katanya lebih lumayan dan berbaloi daripada membanting tulang di ibu kota yang serba mahal segalanya.

Dia percaya, perniagaan kuih keria ini, juga banyak lagi perusahaan lain boleh hidup dan berkembang di Kelemak. Cuma seperti anak yang baru lahir dan mahu mula berjalan, ia memerlukan sokongan dan dorongan.

“Nak kata terkilan tu tidaklah, saya lebih selesa di sini.

“Untuk saya kalau untuk pastikan org muda duduk kekal di sini, kerajaan patut hasilkan industri untuk pendapatan pemuda-pemudi menghasilkan pendapatan sendiri atau masuk bekerja, peluang pekerjaan perlu ditingkatkan.

“Kalau peluang pekerjaan di Kelemak, Alor Gajah ini dah banyak, saya tak rasa orang muda akan keluar dari sini, mereka lagi suka tinggal dalam kampung mereka daripada berhijrah ke luar,” ujar Yasser.

Cuma pesannya pada masa sama, anak muda juga perlu memperkasakan minat yang ada dengan ilmu, dalam hal ehwal pembuatan dan pengurusannya jika minatnya dalam bidang keusahawanan supaya segala peluang yang ada dapat dimanfaatkan sebaiknya.

Dia pun sendiri kini sedang mempelajari dan meneroka dunia atas talian yang menjadi pentas masa kini dan hadapan untuk menempatkan jenama masing-masing hingga ke pasaran dunia, jika kena langkah dan caranya.

Kalau perniagaan kecil Keria Kak Long pun boleh mendapat permintaan hingga 5,000 hingga 6,000 biji sehari, tak mustahil perusahaan lain pun boleh naik sama tinggi, atau mungkin lebih lagi.


PRN Melaka: Kalau ada peluang kerja, anak Kelemak takkan hijrah ke mana-mana