AMPANG: Program Sanitasi Awam yang dijalankan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, bukanlah semata-mata untuk mencegah pandemik COVID-19 ssemata-mata.

Menterinya Datuk Zuraida Kamaruddin berkata, program berkenaan adalah langkah kerajaan untuk membasmi kuman serta memastikan persekitaran lebih sihat.

Tambah Ahli Parlimen Ampang itu lagi, dakwaan atau tanggapan bahawa program itu khusus untuk COVID-19 sahaja adalah tidak benar, dan hanya salah faham segelintir pihak.

“Bomba hanya menjalankan disinfectant exercise, untuk menghapuskan segala kuman. Jadi jangan salah faham kita buat tu untuk COVID-19 sahaja. Jadi (tujuannya) untuk masyarakat lebih hygienic, dan lebih jaga kebersihan. Future norm (norma baharu masa akan datang) ini caranya untuk sanitasi kawasan kita.

“(Tanggapan) itu ada sedikit salah faham dari segi konteks. Tujuan bomba laksanakan sanitisasi ini bukan untuk COVID-19 semata-mata,” katanya lagi.


Zuraida berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan koordinasi sukarelawan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Dewan Orang Ramai Kampung Ampang Indah di sini, Sabtu.

Pada 6 Jun lepas, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menyifatkan program sanitasi awam adalah satu pembaziran sumber kerana ia tidak berkesan dalam mencegah penularan COVID-19.

Presiden MMA Prof Datuk Dr M Subramaniam dalam satu kenyataan berkata, prosedur operasi standard (SOP) termasuk penjarakan fizikal, memakai pelitup muka dan sanitasi tangan yang ada sekarang terbukti jauh lebih berkesan dalam mencegah penularan COVID-19.