Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) dilaksanakan secara dalam talian dan mensasarkan 1,000 orang belia bumiputera termasuk golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuan Jaafar berkata, tempoh latihan program TUBE juga dipendekkan kepada tujuh hari dengan modul latihan yang mudah difahami, jelas dan boleh terus dipraktikkan selepas peserta menamatkan latihan.

Jelasnya, sejak diperkenalkan pada tahun 2014, ia dikenal pasti sebagai salah satu program keusahawanan bagi membantu melahirkan lebih ramai usahawan di kalangan belia.

"Tahun lalu, hanya 579 belia dilatih berbanding 1,000 belia pada tahun 2020. Sehingga kini, program TUBE telah berjaya melatih sejumlah 5,346 belia untuk menceburi bidang perniagaan dan daripada jumlah tersebut, 4,952 usahawan belia (93 peratus) telah mendaftarkan perniagaan dengan nilai jualan terkumpul sehingga Ogos 2020 bernilai RM127.1 juta.

"Program ini juga telah berjaya mewujudkan 10,540 peluang pekerjaan termasuk untuk peserta itu sendiri.

"Ia merupakan program anjuran SME Corp. Malaysia yang merupakan agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC)," katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Sabtu.

Dalam pada itu katanya, terdapat peningkatan peserta TUBE bagi negeri Sarawak yang telah dilatih pada tahun ini.

"Bagi negeri Sarawak, sehingga kini, sejumlah 474 usahawan belia telah dilatih dan perniagaan yang dijalankan telah mewujudkan 924 peluang pekerjaaan serta RM8.7 juta nilai jualan terkumpul.

"Pencapaian program TUBE serta modul latihannya yang bersifat inklusif untuk semua peringkat golongan ini telah mendorong satu kerjasama baharu antara SME Corp. Malaysia dengan Bank Islam bagi melaksanakan Program Pembiayaan Mikro iTEKAD pada tahun ini.

"Program tersebut yang menggunapakai konsep dan modul Program TUBE membolehkan usahawan di bawah bimbingan Bank Islam mendapat latihan peningkatan keusahawanan bagi memastikan mereka mendapat pemahaman, kemahiran dan pengetahuan holistik dalam pengurusan perniagaan," katanya.

Dalam perkembangan berasingan, Wan Junaidi menjelaskan kementeriannya melalui TEKUN Nasional membuka peluang menjana pendapatan kepada golongan yang hilang pekerjaan akibat terkesan daripada wabak COVID-19 untuk menjadi gig worker atau rider bagi syarikat penghantaran makanan, barangan dan keperluan harian.

"Program TEKUN Mobileprenuer telah diwujudkan pada awal April 2020 merupakan skim pembiayaan tanpa faedah kepada rider e-hailing dengan nilai pembiayaan maksimum sehingga RM10,000.

"Skim ini untuk rider e-hailing yang telah berdaftar dengan syarikat e-hailing yang bertujuan untuk membeli motorsikal, membaiki motorsikal dan memasang aksesori tambahan.

"Bagi rider e-hailing yang menepati syarat-syarat pembiayaan boleh memohon skim ini. Sehingga kini, seramai 1,279 permohonan telah diluluskan di bawah Program TEKUN Mobileprenuer dengan nilai pembiayaan sebanyak RM10.16 juta," katanya.

Dalam pada itu katanya, Program Bicara Ilmu 'Jana Pendapatan dengan aplikasi Smartphone' anjuran Institut Koperasi Malaysia (IKM) mensasarkan bantuan kepada usahawan dah ahli koperasi menjana pendapatan melalui telefon pintar dengan menggunakan aplikasi media sosial seperti Facebook, Instagram dan YouTube.

Program yang mensasarkan 150 orang ahli koperasi dapat membantu dalam sesi praktikal penggendalian camera telefon dalam menghasilkan gambar yang menarik dan teknik suntingan gambar dengan menggunakan aplikasi suntingan dan pengiklanan melalui media sosial yang diketengahkan di dalam program itu.