KUALA LUMPUR: Mesyuarat kedua Menteri Kuartet COVID-19, yang akan berlangsung esok (Selasa) akan memberi tumpuan kepada usaha mempermudahkan daripada 181 kepada 10 prosedur operasi standard (SOP), kata Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Menteri Kanan Pertahanan itu berkata, mesyuarat juga akan menyentuh mengenai status terkini projek perintis travel bubble Langkawi, serta potensi gelembung pelancongan lain.

Tambahnya lagi, mesyuarat juga akan diberi taklimat mengenai potensi kelonggaran lain dalam sektor sukan.

“Agenda utama (mesyuarat) ialah fokus terhadap usaha mempermudahkan SOP, seperti yang telah saya sebutkan pada minggu lepas.

“Menteri Pelancongan Kesenian dan Kebudayaan (Datuk Seri Nancy Shukri), dan Menteri Belia dan Sukan (Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu) turut dijemput ke mesyuarat ini,” katanya lagi.

Selain perkara berkenaan, Hishammuddin berkata, mesyuarat esok akan turut memberi tumpuan terhadap naratif menjelang fasa endemik yang akan bermula hujung Oktober ini.

Hishammuddin berkata demikian selepas selesai membuat lawatan Program Vaksinasi Back To School di SMK Desa Tun Hussein Onn, bersama-sama Menteri Kanan Pendidikan Datuk Radzi Jidin.

Mesyuarat Kuartet panggil menteri MOTAC dan KBS


Selain Hishammuddin, tiga lagi anggota Kabinet dalam Kuartet itu ialah Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Mohd Zafrul Tengku Abdul Aziz, dan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pada minggu seterusnya, Radzi pula akan dijemput mengenai pelaksanaan vaksinasi bagi pelajar serta perkembangan terkini proses yang KPM laksanakan mengenai pembukaan sekolah.

Mengenai pandangan sesetengah pihak untuk kelonggaran rentas negeri, Hishammuddin berkata, apa-apa keputusan berkaitan mesti melalui Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Tetapi syornya datang dari menteri yang bertanggungjawab kepada sektor-sektor tertentu, untuk dipertimbangkan di peringkat Jawatankuasa Teknikal, dan Jawatankuasa Menteri Kuartet,” katanya lagi.