Kerajaan negeri Kedah memutuskan untuk menggantikan kenderaan rasmi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) kepada Proton Perdana 2.4 liter bulan depan.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata, kereta model Toyota Camry yang diguna dan dibeli sejak zaman kerajaan pimpinan terdahulu itu akan dijual kepada bekas-bekas Exco dan ia amalan biasa yang dipraktikan sejak sekian lama.

Setakat ini ia melibatkan sepuluh buah kereta dan harga jualan akan diputuskan selepas mendapat persetujuan bersama nanti.

Menurut Mukhriz, pemilihan Proton Perdana itu dibuat selepas pihaknya membuat penilaian yang teliti terhadap enam model kereta sebelum membuat keputusan tersebut.

Kereta Proton Perdana itu dijangka tiba pada bulan depan (Mac) namun tidak melibatkan kegunaan menteri besar.

Mukhriz bagaimanapun enggan menyatakan harga seunit kereta tersebut dan peruntukan yang dikeluarkan kerajaan negeri bagi menggantikan kereta rasmi yang baru.

"Setelah mengambil masa yang agak lama juga, kita telah membuat keputusan untuk membeli Proton Perdana 2.4 liter untuk kegunaan Exco ini selaras dengan keputusan yang dibuat kerajaan persekutuan. Harganya saya ingat saya tidak boleh nak umum tetapi yakinlah apabila saya katakan bahawa harganya yang termurah daripada enam jenama yang kita nilai," kata beliau.

Jelas beliau pembelian ini melibatkan satu perbincangan yang agak lama dan ia selaras dengan keputusan kerajaan persekutuan.