Pengaruh tokoh terdahulu seperti bekas Menteri Besar Kedah Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak telah menyumbang kemenangan kepada PAS dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau.

Akan tetapi, seorang penganalisis politik berpendapat bahawa PAS perlu memikirkan cara baru untuk memastikan kesinambungan di Sungai Limau dan juga secara keseluruhannya, di negeri Kedah.

“Tokoh baru perlu muncul untuk (PAS) kekal relevan di Sungai Limau,” kata Pengerusi Eksekutif Ilham Centre, Mohamad Hisomudin Bakar dalam rancangan Analisis AWANI khas semalam.

Kajian pengundi Ilham Centre telah merumuskan bahawa Allahyarham Azizan sendiri mendapat sokongan sebanyak 84% dan Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz. Mahathir 38% di Sungai Limau.



Antara faktor kekalahan Barisan Nasional juga adalah kerana undian daripada golongan atas pagar, yang meliputi pengundi muda yang dan pengundi yang bekerja di luar Sungai Limau.

“Berdasarkan apa yang kita lihat, pengundi muda masih mengikut undi tradisi keluarga. Lonjakan ke arah Barisan Nasional tidak berlaku,” kata Hisomudin.



Penganalisis politik Universiti Utara Malaysia (UUM) Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata BN, yang kini memerintah Kedah, mungkin memerlukan masa untuk meyakinkan pengundi di Sungai Limau.

“Saya lihat, faktor bekas Allahyarham Azizan masih kuat. Elemen itu mempengaruhi pengundi memilih PAS. BN baru memerintah Kedah, perlu masa untuk meyakinkan pengundi,” katanya.

Sementara itu, kedua-dua penganalisis bersetuju bahawa ‘politik damai’ yang banyak ditampilkan di Sungai Limau sepatutnya diamalkan di medan politik masa depan.