KUCHING: Sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15, tiga parti pembangkang Sarawak mengumumkan pembentukan satu pakatan baharu bagi menyaingi Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Dikenali sebagai Gagasan Rakyat Sarawak (GAGASAN) pakatan itu melibatkan Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS Baru), Parti Aspirasi Rakyat Sarawak (ASPIRASI) dan Parti Sedar Rakyat Sarawak (SEDAR).

Jurucakap GAGASAN, Dr John Brian Anthony, berkata pakatan tersebut dibentuk bagi mengelakkan pertembungan sesama sendiri seperti mana yang berlaku dalam Pilihan Raya Negeri ke-12 (PRN12) pada Disember tahun lepas yang memberi kelebihan besar kepada GPS.

Presiden ketiga-tiga parti; Lina Soo (Aspirasi), Bobby William (PBDS Baru) dan Datuk Othman Abdillah (Sedar) hadir pada sidang media di sebuah hotel terkemuka di sini, yang turut menyaksikan majlis menandatangani perjanjian kerjasama dilakukan.

Dr John Brian yang juga Pengerusi Tetap PBDS Baru berkata, kerjasama ini merupakan sejarah bagi pakatan pembangkang di negeri Sarawak.

"Ia bukan sekadar untuk menghadapi pilihan raya akan datang, tetapi sebagai usaha mengukuhkan peranan dan perjuangan parti-parti ini, yang sebelum ini bergerak bersendirian.

"Cukup-cukuplah kami digelar parti nyamuk, dan kini kami bergerak seiring dan bersama."

GAGASAN akan meletakkan calon di semua 31 kawasan Parlimen di Sarawak pada PRU-15.

Untuk rekod, ketiga-tiga parti ini telah bertanding dalam PRN Sarawak 2021, namun di kebanyakan kerusi, calon mereka hilang deposit.