Jabatan Kesihatan Pulau Pinang sedang menjalankan siasatan mengenai kematian seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun enam bulan yang dipercayai akibat demam dan sakit tekak pada 22 Jun lepas.

Pengarah Jabatan Kesihatan Pulau Pinang, Datuk Dr Lailanor Ibrahim berkata setakat ini pihaknya mengesahkan kanak-kanak itu meninggal dunia akibat komplikasi paru-paru ketika menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP), George Town.

"Siasatan sedang dilakukan bagi mengenal pasti sama ada kanak-kanak itu meninggal dunia kerana penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD)," katanya kepada pemberita selepas sesi taklimat mengenai Hospital Seberang Jaya (HSJ) kepada Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, Khamis.

Dr Lailanor berkata kanak-kanak itu dibawa ke sebuah hospital pakar swasta di Pulau Pinang pada 17 Jun lepas sebelum dirujuk ke HPP pada 21 Jun dan meninggal dunia sehari kemudian.

"Laporan pakar patologi yang menjalankan bedah siasat ke atas mayat mendapati kanak-kanak terbabit meninggal dunia kerana komplikasi paru-paru dan ujian makmal yang dilakukan untuk adeno dan influenza virus termasuk H1N1 juga menunjukkan keputusan negatif.

"Selain itu, Jabatan Kesihatan juga menjalankan ujian ke atas beberapa individu yang mempunyai hubungan dan yang sering berhubung dengan kanak-kanak terbabit. Kesemua mereka disahkan bersih daripada sebarang jangkitan," katanya.

Dr Lailanor berkata tadika yang dihadiri kanak-kanak berkenaan diarah ditutup selama 10 hari sebagai langkah pencegahan bagi mengelak berlaku jangkitan ke atas kanak-kanak lain.

Beliau menasihati ibu bapa supaya sentiasa menjaga kebersihan diri dan mendapatkan rawatan awal sekiranya anak mereka mengalami simptom berkaitan demam dan sakit tekak.