Rakyat perlu lebih berfikiran positif dan yakin dengan pengurusan ekonomi negara seiring dengan tahap keyakinan yang ditunjukkan oleh pelabur dan institusi penarafan antarabangsa, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata Tabung Kewangan Antarabangsa, Bank Dunia dan agensi penarafan seperti Standard & Poor's, Fitch Ratings dan Moody's Investors Service masing-masing menyatakan untuk mengekalkan penafaran atau menjadikan penarafan lebih positif.

"Tiada ke arah 'downgradekan' Malaysia...malah mereka memberikan pujian kepada pengurusan ekonomi Malaysia," katanya dalam temu bual bersempena Perhimpunan Agung Umno 2015, yang disiarkan oleh sebuah stesen televisyen tempatan malam tadi.

Temu bual itu dikendalikan oleh Editor Urusan Kumpulan, Berita dan Hal Ehwal Semasa Media Prima Bhd Datuk Seri Mohd Ashraf Abdullah, Editor Urusan Kumpulan The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd, Media Prima Bhd Datuk Abdul Jalil Hamid dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Ishak.

Najib berkata tahap keyakinan institusi kewangan dan agensi penarafan terkemuka dunia itu perlu diuar-uar kepada rakyat.

Katanya banyak yang telah dilakukan oleh kerajaan namun tahap penghargaan yang ditunjukkan oleh rakyat mungkin tidak setimpal dengan apa yang telah dibuat oleh kerajaan.

Ini disebabkan rakyat dikelirukan oleh komen-komen negatif menerusi media sosial oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, katanya.

Najib yang juga Presiden Umno, berkata komen-komen terbabit memberi gambaran seolah-olah agensi penarafan berkenaan akan menurunkan taraf atau memberi penarafan negatif terhadap ekonomi negara ini.

Untuk rekod, Standard & Poor's meletakkan penarafan kredit Malaysia pada A- manakala Moody's memberikan penarafan A3 untuk hutang kerajaan Malaysia dan Fitch Ratings pula A-.