IPOH: "Jika terlalu banyak bibit sejarah tetapi tidak menarik minat orang ramai, tak ada orang datang juga (tonton), jadi itu terpulang kepada yang lebih arif (pengarah), kata bekas Menteri Besar Perak, Tan Sri Ramli Ngah Talib.

Ramli, 81, yang juga waris keturunan Datuk Sagor berkata demikian sebagai mengulas usaha pihak tertentu untuk menghasilkan filem bertemakan sejarah Pasir Salak.

Katanya lagi, aspek filem berbeza dan mementingkan kriteria tertentu termasuk perniagaan, drama dan teknologi.

"Sama ada filem itu (Pasir Salak) perlu fakta sejarah sebenar, itu saya tak tahu. Filem ertinya filem... ia pengurusan lain.

"Kalau banyak fakta tapi tak menarik orang datang pun buat apa? Bukan saya nak anjurkan mitos tetapi tidakkah filem dan drama sekarang banyak mitos, itu yang orang suka.

"Jadi terpulang kepada yang arif, apa pulangan, berapa belanja mereka ini semua diambil kira. Banyak perkara perlu dititkberatkan untuk hasilakan filem," katanya lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media Program Bicara Tokoh Peristiwa Pembunuhan J.W.W Birch dari perspektif waris Datuk Sagor di Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, di sini, pada Rabu.

Menurut Ramli, jika benar filem itu bakal diterbitkan, maka ia akan memberi kelebihan kepada pengarahnya memandangkan semua pejuang di Pasir Salak sudah ada jenama tersendiri.

"Yang bagusnya ialah dia sudah ada imej, ada ‘brand’ (jenama) seperti Datuk Sagor, Pasir Salak, Datuk Maharaja Lela.

"Kalau kita nak cipta brand susah, ini sudah ada sejarahnya dan mitosnya. Itu pun sudah saya rasa 1,000 langkah untuk buat filem.

"Jadi bagi saya memang patutlah dibuat (filem), eloklah dibuat jika ada pihak yang berminat," kata beliau lagi.

Sebelum ini, susulan kejayaan luar biasa filem Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan, pengarahnya, Syamsul Yusof dilaporkan merancang untuk meneruskan projek pembikinan filem Pasir Salak yang pernah diilhamkan oleh legenda perfileman Melayu, Allahyarham Tan Sri Jins Shamsuddin.