Rapid Rail Sdn Bhd perlu menyemak semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi meminimumkan kemungkinan kerosakan yang dijangka mahupun tidak dijangka dalam pengendalian sistem Transit Aliran Ringan (LRT).

Presiden Majlis Belia Selangor Datuk Seri Irmohizam Ibrahim berkata kajian dan tindakan penyelesaian segera juga perlu diambil jika faktor bekalan kuasa menjadi punca terjejasnya sistem pengangkutan LRT itu.

"Kemungkinan kerosakan yang berlaku tidak dapat dijangka pihak penyedia perkhidmatan pengangkutan awam. Namun meminimumkan kemungkinan kerosakan adalah tanggungjawab penyedia perkhidmatan ini," katanya yang juga Anggota Parlimen Kuala Selangor dalam kenyataan pada Sabtu.

Semalam, perkhidmatan LRT laluan dari Setiawangsa ke KLCC terjejas ketika waktu puncak 9.10 pagi apabila sebuah tren dari Stesen Datuk Keramat menuju ke Stesen Jelatek tiba-tiba berhenti di atas trek antara Stesen Datuk Keramat dan Damai sebelum ia dipulihkan pada pukul 11.45 pagi.

Rabu lepas, ribuan pengguna perkhidmatan LRT terkandas berikutan masalah teknikal yang menyebabkan keseluruhan perkhidmatan dari laluan Gombak hingga Putra Heights terjejas bermula 7 pagi dan kembali beroperasi sepenuhnya pada kira-kira 1.15 tengah hari.

Irmohizam turut mencadangkan kerajaan untuk mewujudkan undang-undang khusus mengenai LRT yang menjurus terhadap kecuaian akibat kelalaian dalam penyelenggaraan.

"Kita tidak menolak sebarang kemungkinan yang boleh berlaku seperti mendatangkan bahaya kepada penumpang," katanya.