KUALA LUMPUR: Orang ramai terutama individu yang mempunyai maklumat berkaitan rasuah perlu diberi pemahaman yang sempurna bagi mengelakkan mereka terjerat apabila bergelar pemberi maklumat.

Ini kerana, sekiranya individu pemberi maklumat tersilap langkah dan tidak mengetahui status maklumat yang akan diberi itu, ia akan menyebabkan mereka terjerat sekali gus diklasifikasikan sebagai jenayah.

Pengerusi, Jawatankuasa Penilaian Aduan dan Maklumat, Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof Madya Dr. Noreha Hashim berkata bakal pemberi maklumat juga perlu tahu jenis salah laku yang dikategorikan sebagai rasuah.

"Bakal pemberi maklumat perlu tahu tentang jenis, klasifikasi atau kategori maklumat di tangan masing-masing, sama ada maklumat tersebut adalah maklumat sulit, terhad dan sebagainya.

"Bakal pemberi maklumat perlu fahami pelbagai salah laku dan amat penting untuk mengetahui jenis salah laku yang manakah yang boleh dikategorikan sebagai rasuah," katanya kepada Astro AWANI.

Mengulas lanjut, beliau berkata bakal pemberi maklumat juga mesti membuat pertimbangan yang mendalam antara kepentingan awam, kerahsiaan kerajaan dan juga tindakan balas, ancaman kepada privasi serta keselamatan diri mereka.

"Sepatutnya, secara ideal, mesti terdapat mekanisme atau prosedur dalam organisasi yang jelas dan boleh dipercayai yang boleh digunakan oleh bakal pemberi maklumat.

"Ini adalah amat penting, mekanisme prosedur ini mestilah boleh dipercayai atau pun meyakinkan bakal pemberi maklumat.

"Sepatutnya bakal pemberi maklumat hanya akan pergi atau membuat laporan secara luaran sebagai langkah terakhir," katanya.

Jelas beliau, sekiranya isu-isu di atas ditangani dan bakal pemberi maklumat diberikan kesedaran dan pendidikan yang diperlukan, ini akan membantu mengatasi rasa tidak pasti sama ada untuk memberi maklumat atau tidak.

Perkara paling penting tegasnya, pendedahan dan pendidikan perlu diperluas kerana ia mampu mengubah persekitaran yang mengelilingi rasuah di negara kita.