SEKALIPUN CPI 2022, menunjukkan Eropah Barat dan EU kekal sebagai rantau dengan skor tertinggi, banyak negara menunjukkan penurunan yang membimbangkan termasuklah Malaysia.

Keputusan skor Malaysia yang jatuh 1 mata daripada tahun 2021 menunjukkan bahawa skor persepsi rasuah amat dipengaruhi oleh kestabilan politik, ketelusan perundangan, kebebasan bersuara dan menyampaikan maklumat dan kualiti kawal selia daripada sudut jangka pendek dan jangka panjang.

Kelemahan daripada sudut-sudut berkenaan memerlukan peraturan dan perundangan yang jelas dan telus tanpa dipengaruhi sebarang unsur yang menimbulkan konflik kepentingan terhdap mana-mana pihak. CPI yang memberi kesan langsung kepada pelaburan dan hubungan antara negara dalam pembangunan ekonomi, menunjukkan bahawa agenda antirasuah dan integriti harus menjadi strategi penting dalam reformasi institusi dan perundangan secara komprehensif. Prestasi sistem tadbir urus harus diteliti semula dan kompetensi pegawai-pegawai harus dinilai untuk negara ini benar-benar dapat memerangi rasuah.

Walaupun di Malaysia sudah dapat dilihat kesedaran antirasuah sudah bermula, revolusi penolakan rasuah secara total masih belum cukup matang. Menyedari hakikat ini laungan barisan kepimpinan baharu Malaysia yang meletakkan reformasi antirasuah sebagai keutamaan sewajarnya menzahirkan dengan mekanisme sistem yang menyeluruh, termasuk menghentikan pemboleh (enabler) korupsi seperti kronisme, nepotisme, fovoratism yang mampu meningkatkan risiko rasuah. Ia membuka ruang bias, prejudis dan menimbulkan isu sama ada serius atau pun remeh temeh dan menyukarkan kawalan konflik kepentingan. Ini berkemungkinan memperlahankan pembangunan dan menjadi penghalang terbesar kepada usaha kita semua untuk menentang rasuah. Janji yang besar memerlukan langkah gergasi juga kerana keputusan CPI hari ini menunjukkan transformasi yang perlu dilakukan tentunya juga lebih sulit.

CPI ini menjadi sebahagian kayu ukur untuk menilai potensi dan masa depan negara kita. Demokrasi Malaysia harus dijayakan dengan pemantauan berkesan, imbangan kuasa dan meningkatnya kawalan terhadap rasuah.

Dalam situasi kritikal Malaysia, gerakan sosial yang didokong oleh rakyat harus terus dijadikan gelombang kebangkitan transformasi budaya nilai. Kuasa perubahan ini tidak dipegang para pemimpin tetapi oleh guru, ibu bapa, penjawat awam, pekerja restoren, anak muda atau sesiapa saja dalam kalangan rakyat biasa yang akhirnya menentukan akauntabiliti itu terbina secara organik. Justeru, pihak kerajaan harus lebih terbuka menerima penglibatan dan pandangan pakar, profesional dan masyarakat sivil yang bersedia memberikan sumbangan kerjasama untuk mempertingkatkan tahap integriti, akauntabiliti dalam usaha pembendungan rasuah.

Kita harus yakin bahawa kesan rasuah memberi impak kepada kestabilan dan ekonomi dan kemakmuran negara. Kefahaman tentang tanggungjawab membawa negara kepada posisi yang lebih baik bergantung penuh kepada sikap kerajaan dan rakyat seluruhnya. Ketidakstabilan politik, ketirisan, kronism, nepotism, kelompongan undang-undang, dan sebagainya adalah halangan kepada Malaysia untuk meningkatkan prestasinya.  Batu-batu penghalang ini harus kita alihkan segera.

Utamakan komitmen antirasuah, iktiraf suara rakyat demi menjamin Malaysia yang lebih selamat dan berkat.


*Nurhayati Nordin ialah Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Sinar Untuk Malaysia - #RasuahBusters.

**Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.