KUALA TERENGGANU: Tempoh tahanan reman anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) yang menembak dua jirannya dalam kejadian di Taman Raya Wakaf Tapai, Marang dilanjutkan lima hari lagi.

Perintah sambungan reman terhadap suspek berusia 56 tahun itu dikeluarkan Majistret Engku Nurul Ain Engku Muda selepas tempoh reman tujuh hari bermula 24 Julai lalu berakhir pada Jumaat.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu Asisten Komisioner Mohd Marzukhi Mohd Mokhtar berkata, mahkamah kemudiannya membenarkan suspek direman lima hari lagi sehingga 4 Ogos depan.

Katanya lanjutan tempoh reman itu bagi membolehkan pihaknya melengkapkan siasatan berhubung kes berkenaan.

“Suspek telah dibawa ke mahkamah untuk proses sambungan reman dan telah disambung reman selama 5 hari. Dalam kes ini siasatan telah dilaksanakan dan hampir siap dan kita akan merujuk kertas siasatan ini untuk  cadangan pertuduhan,” kata Mohd Marzukhi.

BACA: Bekas Ketua Bahagian MCA Marang maut ditembak, anak saudara parah

Tembakan | Bekas Ketua Bahagian MCA Marang maut ditembak jiran

Terdahulu seorang lelaki maut manakala anak saudaranya parah selepas ditembak jirannya dipercayai menggunakan senapang patah dalam kejadian di Taman Raya Wakaf Tapai, Marang, 23 Julai lalu.

Mangsa, Fong Swee Fuan, 65, yang juga bekas Ketua Bahagian MCA Marang yang cedera di dada disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Manakala, anak saudaranya, Teo Hock Beng, 45, parah di dada akibat terkena tembakan sama.

Kes Tembak | Cabar mungkin jadi punca