BATU PAHAT: Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) menyediakan peruntukan berjumlah RM74.46 juta bagi usaha meningkatkan pendapatan pekebun kecil serta kebergantungan kepada hasil selain penanaman getah.

Pengerusi, Datuk Seri Noraini Ahmad berkata daripada jumlah itu, sebanyak RM44.46 juta adalah untuk Program Aktiviti Ekonomi Tambahan dan Keusahawanan.

Beliau berkata baki RM30 juta pula untuk Program Agromakanan, dan kedua-dua bantuan itu akan memberi manfaat kepada 13,489 ahli RISDA di seluruh negara.

"Bantuan ini diberikan oleh Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) melalui RISDA berikutan ketidaktentuan pasaran komoditi getah dan penurunan produktivitinya," katanya ketika berucap pada majlis pekebun kecil makmur dan santunan kasih Ramadan RISDA negeri Johor 2023 di sini, pada Isnin.

Noraini berkata RISDA turut memperuntukkan RM63.75 juta untuk Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri (BKKA) kali ini yang akan memberi manfaat kepada 318,642 pekebun kecil di seluruh negara.

Beliau berkata penerima BKKA adalah daripada kalangan penerima Bantuan Musim Tengkujuh (BMT) tahun lepas dan ia disasarkan kepada pekebun kecil getah yang mempunyai kawasan kebun kurang daripada 2.5 hektar.

"Bantuan ini akan dikreditkan terus ke akaun bank penerima seperti yang telah didaftarkan dengan RISDA, manakala semakan bayaran boleh dibuat melalui laman sesawang bmt.risda.gov.my," katanya.

Beliau juga berkata melalui Yayasan RISDA, aktiviti tanggungjawab sosial korporat (CSR) turut dilaksanakan dengan penyerahan sumbangan RM23,000 kepada tujuh masjid, dua pusat tahfiz, 20 pelajar tahfiz dan 30 golongan asnaf serta anak yatim.

"Bagi setiap masjid dan pusat tahfiz, masing-masing akan menerima sumbangan bernilai RM2,000 setiap satu manakala, bagi golongan asnaf, anak yatim dan pelajar tahfiz masing-masing akan menerima sumbangan tunai sebanyak RM100 seorang," katanya.

-- BERNAMA