KLUANG: Sejumlah RM1.08 bilion diperuntukkan kerajaan bagi kerja-kerja penyelenggaraan jalan Persekutuan di seluruh negara bagi tahun ini.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, jumlah itu adalah bagi menampung kos baik pulih jalan raya sekali gus mengurangkan risiko kemalangan.

Katanya, daripada jumlah itu, kira-kira RM150.6 juta diperuntukkan bagi projek penyelenggaraan jalan di Zon Selatan melibatkan tiga buah negeri terdiri daripada Pahang sebanyak RM66.08 juta, Johor sebanyak RM60.9 juta dan Negeri Sembilan sebanyak RM23.63 juta.

"Pelaksanaan program ini nanti akan dapat berjalan lancar memenuhi bukan sahaja hasrat di peringkat kerajaan negeri tetapi terutamanya harapan pengguna jalan raya supaya jalan kita lebih selamat dan selesa untuk digunakan pengguna jalan raya," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media bersempena Jelajah FTRoadpedia Zon Selatan 2.0 di Stesen Keretapi Kluang pada Sabtu.

Jelas beliau lagi, peruntukan itu dijangka mampu memperkasa usaha menaik taraf jalan raya melibatkan pembinaan bahu jalan, median, 'pusingan u' dan penurapan jalan.

Sementara itu katanya, projek menaik taraf jalan di jalan Persekutuan FT050 dari Ayer Hitam ke Kluang di Johor bakal menerima tambahan peruntukan sebanyak RM385.13 juta bagi Fasa 3B.

Projek di bawah Rancangan Malaysia  Ke-12 (RMK12) itu dilaksanakan bagi mengurangkan kemalangan maut sepanjang jajaran berkenaan.

Menurut Fadillah lagi, laluan itu dikenal pasti sebagai lokasi kemalangan tertinggi di Malaysia dengan 52 kemalangan dicatatkan dari tahun 2020 sehingga Jun 2022.