KUALA LUMPUR: Sejumlah RM127 juta diperuntukkan bagi menaik taraf lif di seluruh Projek Perumahan Rakyat (PPR) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, ia membabitkan lebih 67 PPR di seluruh Kuala Lumpur dan dijangka mula dilaksanakan awal tahun depan.

Usaha itu bagi mengatasi isu permasalahan lif yang selama ini sering membelenggu penghuni kediaman tersebut.

“Jadi saya harap dengan bajet yang telah diberikan oleh kerajaan Persekutuan untuk menaik taraf kemudahan dan juga RM127 juta yang diperuntukkan oleh DBKL untuk menggantikan lif, tidak ada isu lagi dan saya harap dapat mengurangkan isu yang berkaitan dengan rumah-rumah PPR di seluruh Wilayah Persekutuan,” katanya ketika melakukan tinjauan di PPR Seri Perak di Bandar Baru Sentul pagi tadi.

Jelasnya kesemua projek bagi menukar lif tersebut dianggarkan siap sepenuhnya dalam tempoh satu hingga dua tahun.

Usaha menaik taraf juga turut membabitkan sistem pendawaian elektrik memandangkan kesemua PPR yang dibina telah berusia puluhan tahun.

“PPR Seri Perak ini misalnya telah dibina dan diduduki sejak 1986, bermakna 35 tahun sekarang dan kita peruntukkan sebanyak RM1.8 juta untuk naik taraf sistem pendawaian,” jelasnya.

Tambah beliau, kerajaan Persekutuan di bawah PEMERKASA juga telah memperuntukkan sejumlah RM15 juta untuk tujuan menaik taraf infrastruktur PPR termasuk taman permainan dan sebagainya bagi semua PPR.

Antara perkara yang turut diberi perhatian adalah masalah kawasan meletak kenderaan di kawasan PPR.

“Saya telah minta Menteri Wilayah Persekutuan untuk melihat jika ada kawasan-kawasan untuk dijadikan kawasan meletak kenderaan yang sentiasa bermasalah jika ada.

"Bagaimanapun seperti mana yang kita ketahui, kawasan di Kuala Lumpur ini agak terhad,” katanya lagi.