TAMPIN : Persatuan Kebajikan Ronald McDonald's Malaysia (RMHC Malaysia) memperuntukkan RM1.5 juta bagi menjayakan inisiatif agihan Pek Kembali Ke Sekolah sempena sesi persekolahan tahun ini.

Pengurus Besarnya, Nasri Nordin berkata, usaha yang telah dimulakan sejak tahun 2017 bagi membantu golongan kurang berkemampuan di seluruh negara itu, sekali gus mencorak keceriaan murid dalam memulakan persekolahan.

“Bagi tahun ini, sebanyak RM1.5 juta telah berjaya dikumpul dan dibelanjakan bagi menjayakan pelaksanaan inisiatif Pek Kembali Ke Sekolah, yang kali ini kita fokus kepada murid prasekolah yang akan melangkah ke tahun satu.

“Ia akan memberi manfaat kepada kira-kira 11,000 murid seluruh negara dan wang tersebut adalah hasil sumbangan syarikat-syarikat korporat dan orang perseorangan yang prihatin, termasuklah dalam kalangan para pelanggan dan wargakerja McDonald’s Malaysia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan sumbangan Pek Kembali Ke Sekolah bersama Yayasan Jaafar Ahmad kepada murid dari sekolah-sekolah Felda di daerah Tampin yang diadakan di Felda Pasir Besar, di sini. Turut hadir di majlis tersebut termasuk wakil-wakil dari Felda Pasir Besar yang telah memberi sokongan padu kepada program ini.

Yayasan Jaafar Ahmad merupakan sebuah badan kebajikan yang diasaskan oleh keluarga Datuk Azmir Jaafar yang juga Presiden RMHC Malaysia yang ditubuhkan bagi membantu golongan yang memerlukan di Negeri Sembilan.

AWANI Tonight: RMHC Malaysia distributes RM1.5 mil for 11,000 less privileged students

Pada majlis itu, Yayasan Jaafar Ahmad turut dihadiri Penasihatnya, Zainudin Jaafar. Sebagai tanda sokongan terhadap inisiatif murni RMHC Malaysia, Yayasan Jaafar Ahmad juga menyumbang 1,000 Pek Kembali Ke Sekolah kepada murid prasekolah di Negeri Sembilan termasuk 300 murid di sekolah luar bandar di sekitar daerah Tampin.

Mengulas lanjut ujar Nasri, pengagihan Pek Kembali Ke Sekolah itu dilakukan secara berperingkat sejak Disember 2023 lalu sehingga minggu pertama sesi persekolahan baharu yang akan bermula minggu hadapan.

“Di dalam beg sekolah yang diagihkan ini turut berisi sepersalinan pakaian sekolah termasuk kasut serta alat tulis, dan RMHC Malaysia akan meneruskan inisiatif pengagihan ini bagi meringankan beban ibu bapa dari segi penyediaan kelengkapan persekolahan untuk anak-anak.

“Selain itu, kami juga berharap agar Pek Kembali Ke Sekolah yang diberikan ini dapat memberi motivasi kepada anak-anak untuk belajar bersungguh-sungguh di sekolah,” tambahnya.

Sementara itu, Zainudin berkata, beliau berharap sumbangan berkenaan dapat mencipta kejayaan cemerlang dalam pelajaran dan mengubah nasib keluarga penerima ke arah yang lebih baik.

“Sebagai anak jati Negeri Sembilan, sumbangan melalui yayasan ini adalah cara saya sekeluarga menabur bakti kepada negeri kelahiran saya dan masyarakat di sini kerana saya juga pernah jadi anak kecil yang datang dari keluarga kurang berkemampuan.

“Saya tahu bagaimana perasaannya apabila mendapat kelengkapan sekolah baharu dan besar harapan saya agar sumbangan ini dapat mencipta kejayaan cemerlang dalam pelajaran dan mengubah nasib keluarga,” ujarnya.

Terdahulu, Pek Kembali Ke Sekolah yang diperkenalkan RMHC Malaysia sejak 2017 telah membelanjakan sebanyak RM9.7 juta yang memberi manfaat kepada lebih 157,000 murid sekolah daripada keluarga berpendapatan rendah di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.