KUALA LUMPUR: Langkah meperkukuh keselamatan dan ketenteraman awam, akan ditumpu kepada menambah baik usaha mencegah jenayah, membanteras penyalahgunaan dan pengedaran dadah, serta mengekang pemerdagangan manusia.

Menurut dokumen Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12), yang diterbitkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pada Isnin, pengurusan dan operasi penjara juga akan ditambah baik bagi program koreksional dan pemulihan yang lebih berkesan.

Selain itu, langkah menambah baik respons dan kesiapsiagaan menghadapi kecemasan, serta pembelaan terhadap kebajikan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan penguatkuasa juga akan dibela.

Menambah Baik Usaha Mencegah Jenayah

Menurut RMK-12, Kerajaan akan mempergiatkan pelaksanaan pelbagai program melibatkan Polis Diraja Malaysia (PDRM), CSO, sektor swasta, dan rakyat.

Program PDRM Omnipresence termasuk URB dan MPV akan dipertingkat, manakala program Community Policing akan diperkukuh termasuk melalui kerjasama dengan CSO, sektor swasta, dan komuniti setempat.

“Program Bandar Selamat yang mengandungi elemen reka bentuk persekitaran dalam pencegahan jenayah seperti pemasangan lampu jalan, cermin keselamatan anti jenayah dan kamera litar tertutup akan diteruskan.

“Kerjasama erat antara agensi penguatkuasa, ATM, pihak berkuasa tempatan (PBT), dan komuniti akan dipertingkat untuk perkongsian maklumat yang lebih berkesan bagi mengurangkan jenayah dan kekacauan,” menurut dokumen itu lagi.

Selain itu RMK-12 turut menggariskan pelan tindakan nasional bagi mencegah dan memerangi keganasan ekstremisme, sebagai panduan untuk memastikan tindak balas pantas terhadap ancaman berkaitan.

Perkongsian rangkaian dan maklumat dengan agensi dalam dan luar negara, termasuk syarikat telekomunikasi akan diperkukuh bagi membendung pergerakan pengganas.

Selain itu, Kerajaan juga akan membangunkan platform perkongsian bersepadu antara ATM dan agensi penguatkuasaan lain bagi menambah baik keberhasilan penyiasatan jenayah siber.

RMK-12: Pastikan keselamatan rakyat, kedaulatan negara


BACA: [LAPOR LANGSUNG]: RMK-12 - Keluarga Malaysia Makmur, Inklusif, Mampan

Membanteras Penyalahgunaan dan Pengedaran Dadah

Kerajaan bakal menyemak semula undang-undang berkaitan dadah, bagi memperluas definisi dadah dan bahan terlarang, termasuk NPS dan ketum.

Selain itu, menurut RMK-12, kerajaan juga akan meminda peruntukan undang-undang berkaitan supaya penagih dadah yang tidak terlibat dengan jenayah, tidak disenaraikan dalam daftar penjenayah dan orang yang tidak diingini.

“Ini memberi peluang kedua kepada bekas penagih untuk mendapatkan pekerjaan. Pengawasan serta operasi bersepadu dan selaras oleh agensi penguatkuasaan akan dipergian bagi membanteras pengedaran dadah,” menurut dokumen itu lagi.

Membendung Pemerdagangan Orang

Kerajaan akan menerima pakai pendekatan menyeluruh dalam mebendung pemerdagangan orang, bagi memastikan layanan adil dan saksama kepada mangsa.

Menurut RMK-12, pendekatan itu merangkumi pencegahan dan pendakwaan pemerdagangan orang, selaras dengan United Nations Convention against Transnational Organized Crime (Palermo Protocol).

“Indikator menyeluruh akan dibangunkan untuk mengenalpasti mangsa dan melapor aktiviti pemerdagangan orang.

“Kerjasama strategik dengan CSO dan pertubuhan antarabangsa akan diperkukuh untuk menjaga dan melindungi mangsa dengan lebih baik,” menurut dokumen itu lagi.

Menambah Baik Undang-undang Mengenai Keselamatan dan Ketenteraman Awam

Dalam tempoh RMK-12, Kerajaan akan meminda beberapa undang-undang bagi memastikan kesesuaian dan keberkesanan bagi meningkatkan keselamatan, dan ketenteraman awam.

Menurut dokumen tersebut, ia termasuk undang-undang berkaitan jenayah merangkumi Akta Pencegahan Jenayah 1959; Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012; Akta Pencegahan Keganasan 2015; dan Kanun Keseksaan 1957.

Selain itu, Akta Hasutan 1948 dan Akta Percetakan dan Penerbitan 1984 turut akan disemak semula.