KUALA LUMPUR: Parlimen Malaysia akan meningkatkan program Parlimen Belia bagi memastikan platform itu mampu menghasilkan pemimpin belia berkualiti untuk generasi masa depan.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Johari Abdul berkata, pihaknya juga akan melakukan rombakan besar-besaran terutamanya dalam sistem pemilihan wakil Parlimen belia kelak.

Menurutnya, semua itu dalam perancangan memandangkan Kementerian Belia dan Sukan kini bersetuju menyerahkan Parlimen Belia kepada Parlimen Malaysia.

“Insya-Allah saya bertekad, dengan semua, termasuk menteri dan teman-teman yang lain untuk menjadikan Parlimen Belia ini sebagai inkubator.

"Dan saya memohon rakyat, masyarakat di bawah, turut terlibat, jadi pelapis pemimpin negara kita, melalui Parlimen Belia.

“Insya-Allah tahun depan kita akan rombak besar-besar sistem pemilihan wakil Parlimen Belia. Kita nak lihat anak muda berketrampilan, mempunyai wawasan untuk sama-sama menyumbang dalam Parlimen Belia nanti.

“Kita harap Parlimen Belia akan jadi satu lonjakan kepada anak muda dan insya-Allah akhirnya jadi Ahli Parlimen pada masa depan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia Bersama-sama Ahli Dewan Negara dan Ahli Dewan Rakyat Parlimen Malaysia 2023, di sini, hari ini.

Tambah Johari, Parlimen Malaysia akan sentiasa menganjurkan program pembangunan anak muda untuk melahirkan barisan kepimpinan muda yang berwibawa.

Tegasnya, generasi muda sebagai pewaris negara harus memainkan peranan aktif dalam menyuntik semangat perpaduan dan kenegaraan agar sentiasa segar dalam mencipta kejayaan.

Sementara itu, menjelang sambutan Hari Malaysia pada 16 Sept, Johari turut menggesa semua pihak bersama menggembleng tenaga bagi meningkatkan daya saing negara dengan mengetepikan individualisme dan menjiwai semangat kenegaraan. 

“Dalam memaknai Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia, perpaduan kaum dan integrasi nasional di Malaysia wajar ditekuni melalui lima prinsip Rukun Negara dan cita-cita yang terkandung dalam tekad itu.

“Sesungguhnya, semangat kenegaraan yang terlahir daripada kesatuan dan kesepaduan rakyat akan membina negara bangsa yang ampuh serta melonjakkan kemampuan daya saing Malaysia di arena global,” katanya.

Sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan tahun ini akan diadakan di Stadium Perpaduan, Kuching, Sarawak, Sabtu ini.