KUALA LUMPUR: Perbincangan dan rundingan seterusnya mengenai hala tuju projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Johor Bahru akan dikendalikan oleh Kementerian Pengangkutan.

Keputusan itu merupakan langkah terbaru kerajaan dalam rundingan projek berkenaan yang sebelum ini diketuai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Bahkan, menurut Mustapa, sejak 2013, semua rundingan mengenai projek HSR diketuai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi.

“Pada pertengahan 2020, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya saya mengetuai rundingan untuk memuktamadkan projek ini dengan Singapura.

“Pada masa ini, kerajaan sedang dalam proses memindahkan syarikat MyHSR, syarikat bertujuan khas yang bertanggungjawab merundingkan hal-hal teknikal mengenai projek HSR, daripada pengawasan Jabatan Perdana Menteri kepada Kementerian Pengangkutan.

“Oleh hal yang demikian, kesemua perbincangan dan rundingan seterusnya mengenai hala tuju projek ini akan dikendalikan oleh Kementerian Pengangkutan,” katanya.

Beliau berkata demikian di Dewan Rakyat hari ini menjawab soalan Lim Guan Eng (PH-Bagan) yang membangkitkan isu HSR, termasuk sama ada rundingan dapat memastikan harga asalnya sebanyak RM100 billion boleh dikurangkan kepada RM50 bilion.

Tambah Mustapa, kajian dayamaju projek HSR Kuala Lumpur-Iskandar Puteri yang bermula Februari lepas sudah selesai dan hasilnya akan dibentangkan kepada Jemaah Menteri dalam masa terdekat.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan, kemungkinan untuk menghidupkan semula projek HSR KL-Singapura ini masih dalam perbincangan peringkat awal.

“Oleh itu, pertanyaan Yang Berhormat sama ada kos projek boleh dikurangkan kepada RM50 bilion tidak berbangkit.

“Mengikut anggaran yang dibuat oleh Malaysia, di bawah model yang dicadangkan iaitu HSR 2.0 (Baharu), kos projek adalah jauh lebih rendah daripada kos cadangan HSR 1.0 atau HSR 2.0.

“Di antara struktur model yang terkandung dalam cadangan HSR 1.0 dan 2.0, ialah pewujudan sebuah Assetco.

"AssetCo adalah syarikat yang dimiliki pihak swasta dan dikawal selia bersama oleh Kerajaan Malaysia dan Singapura,” ujarnya.