PUTRAJAYA: Negeri yang menghadapi masalah kekurangan guru akan mendapat guru baharu selepas kerajaan memutuskan untuk melaksanakan pengambilan 18,702 guru secara one-off.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin berkata, berdasarkan kajian, Sabah dan Sarawak merupakan antara negeri yang menghadapi kekurangan guru agak kritikal.

Selain dua negeri tersebut, Selangor dan Johor turut mengalami masalah sama.

“Sabah dan Sarawak antara negeri yang memang memerlukan guru, memang kekurangan guru. Keperluannya lebih tinggi di sana.

“Dalam pengambilan ini, dua negeri itu adalah antara negeri-negeri yang akan mendapat guru-guru baharu nanti.

“Kita sudah kaji dan lihat, yang mana kekurangan guru di negeri tersebut, kita akan cuba selesaikan kekurangan itu selepas pengambilan baharu dibuat,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media khas secara maya yang turut disiarkan secara langsung di Astro AWANI pada Ahad.

Dalam pada itu, mengulas berkenaan kekosongan dalam mata pelajaran tertentu, Radzi berkata kementerian akan menyusun mengikut prioriti subjek mana yang perlu diberi lebih perhatian.

“Kita akan susun mengikut prioriti, mengikut keperluan dan kita akan maklumkan dalam iklan nanti mata pelajaran mana yang kita akan usaha dapatkan calonnya.

“Kita akan letakkan dalam iklan tapi pada waktu ini, fokus kami ialah memberi tumpuan untuk menutup jurang kekurangan itu. Kedua, mata pelajaran mana yang menyumbang kepada kekurangan itu.

“Inilah yang akan kita beri tumpuan,” ujarnya lagi.

Pengambilan Khas Guru ini melibatkan 18,702 bagi Gred DG41


Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada Ahad mengumumkan akan melaksanakan pengambilan khas melibatkan 18,702 orang Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 dalam masa terdekat.

Radzi berkata, pengambilan berskala besar itu dilakukan secara one-off dan bertujuan untuk menyelesaikan masalah kekurangan guru yang melanda Malaysia.