KOTA SAMARAHAN: Kerajaan Sarawak akan menggunakan khidmat pengkaji profesional untuk menjalankan penyelidikan yang lebih objektif dan tepat berhubung tahap kemiskinan yang berlaku di negeri itu, kata Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

Menurutnya, kajian tentang taraf kemiskinan di negeri itu bukannya sekadar berdasarkan statistik semata-mata tetapi melibatkan penyelidikan yang lebih mendalam memandangkan status miskin yang digunakan masa kini untuk negeri ini turut melibatkan mereka yang memiliki aset seperti tanah.

"Di Sarawak, ramai yang memiliki aset seperti tanah tetapi masih dikategorikan sebagai miskin," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Dewan Undangan Negeri (DUN) Stakan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini yang menyatakan tekad kerajaan pimpinannya untuk menoktahkan masalah kemiskinan tegar negara ini khususnya di Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Abang Johari berkata beliau sudah berbincang dengan Anwar berhubung hasrat kerajaan Sarawak untuk menjalankan kajian lebih terperinci itu yang dijangka dapat mengemukakan data lebih tepat tahun ini berhubung masalah kemiskinan di Sarawak.

-- BERNAMA