KUALA LUMPUR : Sarawak akan menilai semula penggunaan vaksin AstraZeneca dalam Program Imuninasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) peringkat negeri itu.

Menurut Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sarawak, Datuk Seri Dr Sim Kui Hian, perkara itu akan dibincangkan secara teliti oleh Kumpulan Penasihat COVID-19 Sarawak (SCOVAG).

Ujarnya, keputusan sama ada ia diluluskan atau tidak, akan diumumkan sendiri oleh Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

"SCOVAG akan membincangkan semula perkara ini dengan teliti. Sebarang keputusan mengenainya akan diumum oleh Ketua Menteri kelak," katanya seperti dilaporkan Utusan Borneo.

BACA: AstraZeneca bukan untuk Sarawak - Dr Sim

Beliau dalam masa yang sama turut berharap Sarawak dapat bekerjasama rapat dengan Kementerian Kesihatan (KKM) dan pasukan Pengurusan Badan Bertindak Imunisasi COVID-19 (CITF) Kebangsaan bagi mempercepatkan penambahan bekalan vaksin untuk dihantar ke negeri itu.

April lalu, Dr Sim menegaskan Sarawak tidak akan menggunakan vaksin AstraZeneca.

Susulan itu, Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berharap kerajaan Sarawak mempertimbangkan semula keputusan untuk menggunakan vaksin AstraZeneca.

Ujarnya, vaksin tersebut terbukti telah mendapat sambutan menggalakkan dan orang ramai yakin dengan keselamatannya apabila pendaftaran secara sukarela dibuka di Selangor dan Kuala Lumpur.