KUCHING: Sarawak memerlukan lebih ramai pakar bedah plastik untuk ditempatkan di hospital-hospital utama di negeri ini, kata Pengarah Hospital Umum Sarawak (HUS), Dr Ngian Hie Ung.

Menurutnya ia sekali gus dapat mengurangkan kesesakan serta beban tugas Unit Kebakaran HUS yang satu-satunya terdapat di hospital tersebut.

Setakat ini, unit berkenaan mempunyai wad pengasingan dengan 10 katil yang diuruskan oleh empat pakar bedah plastik.

“Sebagai satu-satunya Unit Kebakaran di Sarawak dengan Pakar Bedah Plastik, ia ditugaskan untuk menerima pesakit untuk rawatan kebakaran dan melecur daripada fasiliti penjagaan kesihatan dari seluruh Sarawak.

“Saya berharap Sarawak akan mendapatkan lebih ramai pakar bedah plastik tidak lama lagi supaya mereka boleh ditempatkan di hospital-hospital utama lain di Sarawak,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Simposium Pembedahan Plastik Borneo 2023 di Hotel Imperial di sini pada Jumaat.

Mengulas lanjut, Dr Ngian mendedahkan selain HUS, Hospital Bintulu juga memiliki Unit Kebakaran yang baharu, namun tiada pakar bedah plastik tetapi diuruskan oleh pakar bedah am.

“Pada tahun 2022, seramai 1,029 pesakit telah dirawat di Wad Kebakaran, HUS sebagai pesakit dalaman dan luar.

“Seramai 199 lagi pesakit melecur telah dirawat di hospital utama lain di Sarawak iaitu Hospital Sibu, Miri dan Bintulu selepas berunding dengan Pakar Bedah Plastik di Hospital Umum Sarawak,” katanya.

Selain kes terbakar dan melecur, kata Dr Ngian, pasukan pembedahan plastik HUS telah melakukan 635 pembedahan besar elektif dan 347 pembedahan kecil pada tahun 2022.

“Ia termasuk kes-kes seperti, pengasingan kanser kulit, pembedahan flap untuk kedua-dua kanser dan luka traumatik, pemindahan tisu tanpa pembedahan mikro, arteriovenous penciptaan fistula (AVF), pembinaan semula payudara, celah bibir dan lelangit, pembedahan tangan, pengurangan terbuka dan penetapan dalaman patah muka dan lain-lain,” ujarnya.

Walaupun hanya mempunyai empat pakar bedah plastik di HUS, beliau mendedahkan bahawa perkhidmatan pembedahan plastik di Sarawak telah berkembang.

Langkah tersebut berjaya dilaksanakan menerusi lawatan berkala pakar bedah plastik dari HUS ke Pusat Jantung Sarawak serta beberapa hospital lain di Sri Aman, Sibu, Miri, Bintulu, Kapit, Limbang dan Lawas untuk menyediakan perkhidmatan klinikal dan pembedahan.

Untuk rekod pada tahun 2022, seramai 1,512 pesakit telah mengunjungi Klinik Plastik dan sebanyak 390 pembedahan telah dilakukan.

Angka tersebut kata Dr Ngian menunjukkan komitmen dan dedikasi pasukan pembedahan plastik untuk memastikan perkhidmatan tersebut boleh diakses di wilayah ini dan daerah berdekatan.