KUCHING: Kementerian Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak menyasar untuk melaksanakan cadangan pentaksiran standard untuk murid Tahun Enam dan Tingkatan Tiga yang menekankan mata pelajaran Program Dwibahasa (DLP) menjelang 2025.

Menterinya Datuk Seri Roland Sagah Wee In berkata Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menyokong cadangan itu dan bersetuju membantu pelaksanaan pentaksiran itu di semua sekolah awam di negeri ini.

"Menteri Pendidikan persekutuan (Fadhlina Sidek) juga bersetuju untuk membantu kita, jadi tentu sekali Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak akan akur dan malah ramai yang menyokongnya, walaupun di Semenanjung. Sudah tentu, sekolah (sekarang) mempunyai sistem pentaksiran berasaskan sekolah mereka sendiri... kita tidak boleh mengatakan ia tidak bagus, tetapi kita mahu melakukannya dengan lebih baik.

"Perkara utama ialah DLP iaitu mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris jadi ini adalah bidang yang akan kita jalankan pentaksiran dan kita libatkan pegawai dan pakar dalam hal berkaitan perkara ini," katanya pada sidang media di bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Terdahulu, dalam ucapan penggulungannya, Roland berkata pentaksiran sedemikian penting kerana ia akan berfungsi sebagai cara untuk mengukur keberkesanan DLP, di samping inisiatif lain yang dilaksanakan negeri untuk meningkatkan pengambilan mata pelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). di sekolah.

Bagaimanapun, Roland berkata masih terlalu awal untuk menghuraikan lebih lanjut mengenai pentaksiran itu kerana kementeriannya sedang menelitinya.

"Pentaksiran yang dicadangkan itu tidak akan menimbulkan tekanan yang tidak wajar kepada semua pihak, pelajar, guru, sekolah dan ibu bapa," katanya.

Sementara itu, mengenai kemajuan penurunan dan pengasingan kuasa untuk pendidikan di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), Roland berkata kementeriannya masih belum menerima maklum balas rasmi daripada KPM mengenai bagaimana ia dapat direalisasikan.

"Kami tidak akan berputus asa dan akan terus berusaha. Kami akan bersedia untuk mengadakan pertemuan semula dengan mereka awal tahun depan, bersama-sama Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof, yang menyelaraskan mesyuarat MA63," katanya.

-- BERNAMA