Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat disaran supaya membentuk jawatankuasa parlimen masing-masing bagi semua kementerian sebagai sebahagian daripada usaha ke arah politik baru yang berasaskan kepada muafakat.

Penganalisis politik, Dr. Ooi Kee Beng berkata, pendekatan jawatankuasa parlimen bagi setiap kementerian itu penting kerana perbezaan pendirian antara BN dan Pakatan dalam isu-isu tertentu tidak harus dilihat sebagai satu permusuhan politik.

"Ia (adalah perbezaan pendapat) antara mereka yang mahukan sesuatu yang terbaik untuk negara tetapi tidak dapat bersetuju tentang cara (untuk melaksanakannya) dan kerana itu sistem jawatankuasa boleh jadi forum yang baik untuk mencapai hasrat itu," katanya kepada Astro AWANI.

Kee Beng ditemui selepas forum analisis keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 anjuran Institut Kajian Asia Tenggara (ISEAS) di Singapura pada Isnin.

Dalam PRU-13 yang baru lalu, BN menang 133 kerusi di Dewan Rakyat iaitu kurang 15 kerusi untuk membentuk majoriti dua pertiga, manakala Pakatan Rakyat mempunyai 89 kerusi.

Dewan Rakyat memerlukan majoriti dua pertiga untuk meminda Perlembagaan Persekutuan tetapi cukup dengan majoriti mudah bagi undang-undang lain.

Timbalan Pengarah ISEAS itu memberikan contoh mengenai isu persempadanan semula dan pengagihan setara jumlah pengundi dalam sesebuah kawasan pilihan raya dan pembentukan kawasan pilihan raya baru yang memerlukan kelulusan dua pertiga di Dewan Rakyat.

Menurut beliau, keputusan PRU-13 menunjukkan bagaimana kedudukan jumlah pengundi yang tidak seimbang memberikan kelebihan kepada BN untuk menang dan pada dasarnya, pengagihan yang tidak setara itu sudah sampai pada hadnya.

"Itu sebabnya saya rasa mereka (BN dan Pakatan) perlu mula bekerjasama melangkaui perbezaan parti atas isu-isu tertentu.

"Tidak boleh kalau sesuatu cadangan itu datang daripada Pakatan, BN tak boleh terima dan begitu juga sebaliknya. Ia sepatutnya berasaskan kepada isu. Mereka perlu mengetepikan perbezaan dan berkompromi," katanya.

Jelas beliau, perbezaan antara BN dan Pakatan itu bukannya sesuatu yang tidak boleh diubah.

Kee Beng menarik perhatian bahawa perselisihan pendapat akan terus berlaku antara Kerajaan Persekutuan dan negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat namun pertembungan yang akan berlaku di Parlimen lebih menarik untuk diperhatikan.

Sementara itu, mengulas mengenai kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dan Selangor, Kee Beng menarik perhatian bahawa kedua-dua kerajaan negeri itu kini berdepan dengan cabaran untuk memenuhi harapan rakyat sebagai pemerintah yang mentadbir untuk penggal kedua.

Beliau menyifatkan "masa untuk berbulan madu sudah berakhir".

"Jadi kerajaan penggal pertama tidak sama dengan kerajaan penggal kedua," katanya.

Menurut Kee Beng, kemenangan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dan Selangor untuk adalah mesej daripada rakyat bahawa mereka dapat menerima beberapa kelemahan sebelum ini tetapi mereka
mengharapkan sesuatu yang lebih baik kali ini.

Pakatan Rakyat menang dua pertiga di kedua-dua negeri itu dengan menambah lapan kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dan satu kerusi di DUN Pulau Pinang.

Dalam PRU-13, Pakatan Rakyat menang 44 daripada 56 kerusi di DUN Selangor manakala di Pulau Pinang, 30 daripada 40 kerusi.